Friday, August 16, 2013

Cohen i Globen

78 år, det är den ålder som Leonard Cohen uppnått och visst var det en gammal man som klev upp på Globens scen igår. Hans entre visade dock direkt att han fortfarande är att räkna med, med några lätt joggande steg tog han plats framför sitt band och körde igång spelningen. Redan som tredje låt kom Bird on a wire och sedan matade han på med låtar ur sin digra låtskatt. 28 låtar, tidsmässigt runt tre timmar, bjöd han på och det var verkligen en otrolig upplevelse att få se honom live. Rösten var precis som jag hoppats, lika mörk och stark som på de skivor jag lyssnat otaliga gånger genom åren. I vissa av låtarna, t.ex Hallelujah och So long, Marianne, sjunger han så att man nästan får gåshud. Hans uppenbarelse på scenen var även den något extra, hur han vid varje musikaliskt solo(och det var många) tog av sig hatten och vände sig mot den som briljerade på sitt instrument, för att verkligen visa sin uppskattning för dennes förmåga. Sällan har man sett en soloartist visa sådan enorm respekt för sina medmusiker. Cohens storhet som artist gick snabbt att läsa av i publikhavet, det var nämligen en enorm spännvid i ålder på de besökare som fanns på plats, allt ifrån de som antagligen var äldre än Leonard själv, till de som nog hade en bra bit kvar upp till min ålder. Alla gillar Leonard Cohen, gamla som unga, och det är verkligen inte svårt att förstå efter gårdagkvällens spelning. En legend visade varför han blivit så stor och jag är mycket glad över att jag, mamma och pappa var där för att bevittna detta. Jag hoppas Cohen fortsätter att köra på med sina turnéer, men den dagen han slutar kommer han i allra högsta grad att kunna göra det med stolthet.

Dagens låt: Leonard Cohen - I´m your man

0 Comments:

Post a Comment

<< Home