Wednesday, July 31, 2013

Fest i stan

När jag flyttade till Gävle var en av årets höjdpunkter Cityfesten, då samlades alla mina kompisar uppe på Sätra, där vi då bodde, och festade från första dagen till den sista. Det har gått några år sedan dess och när nu Gävle Stadsfest göt sin debut som ersättare till Cityfesten känner jag mig inte speciellt entusiastisk. Jag inser att det inte är jag som är målgrupp för tillställningen, det märks både på marknadsstånden och banden som spelar. Trots detta tog jag en promenad genom området idag och fick de flesta av mina fördomar om festen bekräftade. Åkattraktioner, brända mandlar, flottig mat, godisremmar, mobilskal, sådana där vidriga t-shirts där det står pinsamma texter(typ kaxig, singel osv.), allt som jag väntat mig fanns där. Ett ölområde fanns såklart också, precis som en scen, där de olika banden ska spela. Först blir jag lite trött och tänker att det är otroligt onödigt att dra igång den här skiten igen, men när jag lite senare går samma sväng med Malin och märker att det är ganska mycket ungdomar i farten och faktiskt en hel del folk i rörelse inser jag att det kanske är ungefär samma grej som jag gillade när jag var yngre och det vore ju orättvist om inte de fick ha en fest i staden så här i slutet av sommaren. Personligen hade jag gärna sett att man flyttat fram det hela en vecka, eftersom jag är på Way Out West då och sluppit sitta och lyssna på dunkandet av musik från en av grannarnas balkong, men också för att det då skulle krocka med Getaway och på så vis fått hela staden att leva upp på samma gång. De som vill lyssna på musik går till Gasklockorna, de som vill festa i stan går på Stadsfesten, jag tror inte att det är samma publik på de båda tillställningarna. Jag kommer inte att gå på någon av dem, men tycker i alla fall att det är lite roligt att det händer saker i stan. De där trosorna man sålde som det stod Blond på kan de ta dock ta och elda upp någonstans, tillsammans med alla Sexig-tröjor och de andra som känns helt fel att sälja.

Dagens låt:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home