Saturday, January 26, 2013

Korkat

Ett korkat beslut verkat ha fattats inom UEFA, blir visserligen inte förvånad, då de visat sig korkade tidigare. Beslutet är i alla fall att man 2020 ska spela fotbolls-EM i tretton olika länder, vilket t.ex kan betyda att det blir någon match på Friends Arena i Stockholm. Det här tycker jag är fel på väldigt många sätt, så jag vet inte riktigt var jag ska börja, men om jag börjar med landsstämningen kanske. Det jag menar med det är kopplat till det jag fått uppleva på de två mästerskap som jag besökt live. Både i Ukraina och i Tyskland var det en otroligt trevlig stämning, städerna var uppbyggda runt mästerskapen, påkostat och trevligt, med en blandning av människor från värdland och människor från de andra deltagande länderna. Första kvällen i Kiev pratade jag fotboll med folk från fyra olika länder, det är en av de allra största tjusningarna med mästerskapen. Säg att det t.ex skulle bli två matcher i London, två i Stockholm, två i Neapel, två i Moskva osv, så skulle det antagligen enbart vara folk ifrån de länder som spelar på plats, då resvägarna blir långa och dyra. Fans skulle få svårare att se många matcher och skulle i stället få fokusera på en match eller i alla fall besök i en stad. Kostnaden för att besöka mästerskapet skulle bli mycket större än tidigare. Stämningen och folkmixen är en anledning till mitt missnöje, men jag ogillar också det faktum att man inte kommer kunna förknippa EM med ett land, mästerskapet kommer inte att få någon tydlig profil. Man pratar ju om VM i USA, EM i Portugal, VM i Italien osv, ska de stackars barn som får uppleva det där mästerskapet som ett av sina första inte få förknippa det med ett land? Samtidigt, ska man förstöra VM:s trovärdighet med att kasta bort det till Qatar kan man väl lika gärna sabba EM, det är ju trots allt enbart pengarna som styr hur fotbollsvärlden ska se ut idag. Fansstämningen, upplevelserna och mästerskapsidentitet kommer i andra hand nuförtiden, tyvärr.

Dagens låt: Conor Oberst - You are your mom´s

0 Comments:

Post a Comment

<< Home