Thursday, January 24, 2013

Conor Oberst

Perfect sonnet, så hette den låt som väckte mitt intresse för Bright Eyes. Låten fanns med en blandskiva, vilken jag säkert tagit upp här tidigare, som formade mycket av mitt musikintresse när jag flyttade till Gävle. Bright Eyes fanns med på skivan tillsammans med band som Tindersticks, Bonnie Prince Billy och Embrace, och även om jag inte fattade tycke för Perfect sonnet direkt var det den låt som växte enormt och fick mig att skaffa det mesta som Bright Eyes släppt. Låtar som Arienette, Sunrise, Sunset, Haligh, haligh a lie, Lua och A scale, a mirror and those indifferent things spelades om och om igen i min studentlägenhet på Sätra. Det var något i sångaren Conor Obersts röst och de texter han skrev som verkligen fick mig att fastna för hans verk. Oberst har med åren fortsatt att skapa musik, både med Bright Eyes och med andra band, inte alltid med samma bländande resultat som på de tidiga skivorna, men skivorna har alltid innehållit några låtar som jag gillat väldigt mycket. På lördag kommer Conor Oberst till Filadelfiakyrkan i Stockholm och jag ska se honom live för första gången på väldigt många år. Igår satt jag och kollade igenom de setlists han kört under turnén hittills och märkte då att jag och Malin kommer att få en helt magnifik afton i huvudstaden. En hel del av mina gamla favoriter fanns med bland de låtar Oberst spelat de senaste spelningarna, så den entusiasm jag känt för spelningen har ökat kraftigt. På lördag är det dags.

Dagens låt: Conor Oberst - First day of my life

0 Comments:

Post a Comment

<< Home