Saturday, September 15, 2012

JFT96

Varje gång jag besöker Liverpool brukar jag också besöka minnesplatsen för de som satte livet till i den hemska läktartragedin vid Hillsborough. Jag själv minns inte händelsen, jag var bara sju år och hade precis börjat få ett sportintresse, men som Liverpool-fan har jag både hört och läst massvis om händelsen. Jag har läst vittnesmål från händelsen, jag har hört släktingar till offren prata om hur den där dagen kändes, jag har läst om Steven Gerrards känslor kring förlusten av sin tioårige kusin och jag har sett klipp och bilder från de årliga minnesstunderna som är i Liverpool varje år. Samtidigt har jag också läst om vad som skrevs i tidningar, vad poliser sade och hur tragedin sköttes av myndigheter, det finns inte ord nog att beskriva de misstag som gjorts och med tanke på hur jag känner, som var för liten för att minnas händelsen, kan jag inte föreställa mig hur de anhöriga till offren har mått under de senaste 23 åren. I veckan offentliggjordes utredningen och det fastslogs bland annat att 41 av de 96 som dog hade kunnat räddas om sjukvårdarna fått tillgång till planen i tid, det fastslogs också att det hade sagts mängder av lögner i samband med händelsen, allt för att poliser och myndigheter skulle rädda sina egna skinn. The Suns behandling av händelsen är för vidrig för att ens nämna. Det finns såklart många anledningar till att den här händelsen berör mig, men en tanke som alltid slår mig när jag hör om händelsen är att det kunde varit jag. Kanske inte i den bemärkelsen att jag och pappa åkte från Kilafors till Liverpool när jag var sju år, men om jag varit uppvuxen i Liverpool hade jag garanterat varit där, precis som många av mina klasskamrater. Jag har stått på idrottsarenor i olika sammanhang i drygt 20 år och varje gång man beträder en arena måste man kunna lita på att arrangemang och säkerhet håller den nivå som krävs för att alla besökare ska vara säkra. De misstagen som begicks vid Hillsborough var förödande och lögnerna som följde var vidriga. Förhoppningsvis kan de anhöriga till offren känna lite lättnad nu när de som begick misstagen avslöjats, ett steg närmare rättvisan. Det är många matcher kvar att spela av säsongen på planen, men Liverpool FC har redan tagit säsongens viktigaste seger.

Dagens låt: Fields of Anfield Road

0 Comments:

Post a Comment

<< Home