Saturday, April 21, 2012

Jakob Hellman

Jakob Hellmans debutskiva är en skiva som jag lyssnat otroligt mycket på, först på kassettband när den kom, sedan på CD och på den senaste tiden mestadels på spotify. Det spelar ingen roll hur mycket man lyssnar, låtarna fortsätter hela tiden att vara lika bra. Igår hade jag och Malin nöjet att få se honom live, med sig hade han bandet Nerverna. Det var andra gången jag såg Hellman, förra gången var en ganska trött spelning på Kalasfestivalen, säkert tio år sedan. Då såg han mest plågad och ointresserad ut, igår var det annorlunda. Jag vet inte om det var Nervernas medverkan eller det faktum att han faktiskt har nya låtar att spela som var anledningen, men Hellman såg ut att trivas på scen och som publik var det bara att njuta. Att ha en sådan låtskatt som Hellman har efter att bara ha gjort en skiva måste vara unikt, när låtar som Tårarna, Hon har ett sätt, Vackert väder, Vara vänner och en otroligt bra Stora havet spelades gick ett sus genom publiken och det kändes som om alla som var där kunde alla låtar. Det nya materialet lät lovande, så skivan som tydligen kommer i oktober ska bli spännande att höra. Hellman vars bättre än väntat och då hade jag ändå väntat mig en jäkligt bra spelning. Det blev inte sämre av att Magnus Ekelunds insats Om uppvärmare höll väldigt hög nivå. En kanonkväll på Katalin i Uppsala. Dagens låt: Jakob Hellman - Vackert väder

0 Comments:

Post a Comment

<< Home