Friday, April 06, 2012

Packet

Som vanligt när våren närmar sig lyssnar jag en hel del på svenskspråkig musik nu om dagarna, det är främst ett band som dominerar mina lyssningar och det är de hälsingska favoriterna Perssons Pack. När deras senaste skiva kom ut härom året gick det upp för mig hur mycket jag tyckte om deras musik, tidigare blev det alltid Traste Lindens Kvintett som jag satte igång när jag ville ha musik på hälsingemål, men numera är det Packet som är mitt förstaval. Dialekten, musiken och texterna, allt i deras musik gör en på gott humör, även om vissa texter är lite nedstämda. Det finns en hel del bra musik från Hälsingland, förutom redan nämnda band kom Mankku ut med en mycket bra skiva i fjol, som än en gång bevisade att vi kan mer än spela bandy. Att jag förknippar musiken med mina hemtrakter är säkerligen en sak som gör att musiken tilltalar mig extra mycket, men det är något med riktigt bra musik skriven på svenska som jag gillar också. Det är en konst att göra svenskspråkig musik utan att det låter töntigt, men när det kommer till artister som Packet, Traste, Mankku och icke-hälsinge-artister som Jakob Hellman, Magnus Carlson och Säkert!, är det otroligt långt ifrån att låta töntigt. Skriver man på ett personligt och eget sätt, samtidigt som man sjunger orden ärligt kan svenska vara ett otroligt fint språk att få ur sig orden på.

Dagens låt: Perssons Pack - Små små saker

0 Comments:

Post a Comment

<< Home