Monday, March 19, 2012

Igen

Efter SM-finalen förra året kände jag en enorm tomhet, efter gårdagens förlust i semifinalen mot Villa var det mer ilska som fyllde min kropp. Likheten mellan de båda matcherna var att domarnas insatser var väldigt avgörande för deras utgång. Vad som hände i finalen förra säsongen behövs inte diskuteras, det var ett solklart domarmisstag som avgjorde den matchen. Igår var det en genomgående undermålig domarinsats som gjorde att det blev en oerhört konstig match, där jag snarare kände mig avtrubbad än nervös. Trots att det var en livsviktig match, som verkligen handlade om små marginaler stod jag mest och störde mig på att det ännu en gång är en bandymatch som inte blir vad den borde bli pga att domarna inte klarar av sin uppgift. Det är inte bara matchstraffet i matchinledningen, jag hade kunnat rabbla upp tveksamma domslut från matchen länge, allt ifrån tveksamma straffar till pinsamma utvisningar. Det som stör mig allra mest är dock att den här matchen egentligen inte var så speciell, det är flera gånger per säsong som konstiga domslut avgörmatcherna i bandy och jag anser att det är ett stort problem för sporten. Jag har själv aldrig spelat bandy, så jag är ingen expert på reglerna, men den inkonsekvens som jag fått se från Sävstaås läktare under mina tjugo år som bandysupporter är helt makalös. Det känns lite som om domarna har egna regler, det handlar inte om bedömning och tolerans mot tacklingar, som inom fotbollen, utan det är enkla tydliga saker som man gör helt olika med. Det som är hög klubba en match är helt okej nästa match, ibland för spelarna hålla i varandra hur som helst utan att det blir utvisning och i vissa matcher åker de ut tio minuter så fort de håller i en motståndartröja. Tacklingen som gav Robin Ehn matchstraff igår hade med stor säkerhet givit tio minuters utvisning av de flesta domarna, men gårdagens domare tyckte, efter att Villas spelare gormat lite, att tryckaren Ehn delade ut var nog för ett matchstraff. Det är nu andra året i rad som en domarinsats har påverkat Bollnäs chanser att vinna SM på ett negativt sätt och måste säga att jag börjar känns mig ganska less. Det är för ofta som domarna avgör matcherna och och det är väldigt sällan som de får stå till svars för sina usla insatser, de bara åker vidare till nästa match. När man följer bandyn under säsongen får man en känsla av att domarna inte har någon som helst kommunikation med varandra, det som är utvisning med en domare är matchstraff med en annan. För att ta ett exempel från ett annat lag än Bollnäs kan jag nämna matchstraffet på Patrik Nilsson i Hammarbys första slutspelsmatch, han säger något dumt till domaren efter att ha fått en felaktig utvisning mot sig. Även om det inte på något sätt är okej att svära åt domaren som spelare tyxker jag att man måste en sådan en känsla en sådan gång att man inte drar för stora växlar av det. I den här matchen fick Nilsson matchstraff och genast fick Hammarby spela resten av matchen med en man mindre. Man ser så många konstiga domarinsatser under en bandysäsong att jag inte kan annat än fascineras av hur stora skriverier det blir när en hockeydomare gör ett misstag. De får stora rubriker om de dömer en utvisning fel, om jag någon gång ser en bandydomare som bara gör en en tydlig miss under en match ska jag skicka ett mail till bandyförbundet och be dem låta honom döma alla Bollnäs matcher. Jag är så otroligt trött på att gå ifrån en bandymatch och vara arg på domaren, det var den stora anledningen till att igår inte ens var speciellt nervös under matchens slutskede, jag var mer uppgiven. Än en gång har domarnas inkompetens tagit fokus ifrån bandyspelarnas briljans. Jag hoppas domarna gör sitt bästa och det tror jag säkert de gör, men om bandyn inte ska fortsätta avgöras på det här sättet måste förbundet sätta sig ner och fundera över vad som ska göras åt situationen. Proffsdomare är såklart orimligt att hoppas på, men jag hoppas nästa säsong åtminstone se en konsekvens hos domarkåren, där alla är överens om vad som är en utvisning, vad som är ett matchstraff, hur mycket hackande på stjärnspelarna man ska tillåta och vad som ska ge frislag. Den parodin som utspelades igår vill jag inte se fler gånger. Min känsla när jag lämnade Sävstaås var att jag aldrig ville se en bandymatch igen, men jag vet att jag kommer stå där nästa säsong igen, jag tycker för mycket om sporten för att sluta titta. Jag önskar dock att jag nästa säsong ska kunna hem från matcherna utan att behöva svära över att rättsskiparna på isen inte gjort sitt jobb.

Dagens låt: Wilco - I might

0 Comments:

Post a Comment

<< Home