Sunday, March 25, 2012

Hungerspelen

Jag och Malin var och såg Hunder Games i fredags, jag hade hört en hel del om boken och det var en anledning till att jag ville se filmen. När jag läste om filmen i efterhand förstod jag att man jämfört den med Twilight på vissa håll och det är för mig helt oförklarligt. Likheterna jag kunde se var att de båda byggde på böcker och hade en ung tjej i huvudrollen, men där Twilight var ytlig, kristen propaganda var Hunger Games faktiskt ganska intressant samhällskritik. Jennifer Lawrence spelade huvudrollen och redan där förstår man det här inte är någon dålig film, Lawrence har övertygat på mig både i Winter´s bone och X-men First Class och hon gjorde bra ifrån sig även här. Hennes motspelare, minns inte vad han hette, höll däremot inte någon högre klass, hans roll krävde dock inte någon större insats heller, så det gjorde inte så mycket. Donald Sutherland passade bra som elak härskare, även om han inte fick ta någon större plats i den här filmen, jag gissar dock att han kommer ta en större plats längre fram i filmserien, för det kommer väl uppföljare?
Filmen var i alla fall bra, den kändes inte alls så lång som den var. Det enda att anmärka på var att de som hade ungdomsrollerna utöver Lawrence blev ganska platta och att actionscenerna var dåligt filmade. Som helhet dock en bra film och jag förstår att det är många av mina elever som fastnat för den här berättelsen.

Dagens låt: Perssons Pack - Ikväll tar vi över stan

0 Comments:

Post a Comment

<< Home