Saturday, September 17, 2011

Betygsmiss

Att man inte kan lita på recensioner i tidningar är kanske ingen större nyhet, men idag blev det tydligare än någonsin. I min morgontidning hade man betygsatt sex filmer, av dem hade jag sett tre, Boy A, Men in Black II och Tequila Sunrise. Boy A är ett starkt drama, med en stark skådespelarinsats, som tar upp svåra frågor. Men in Black II är en ganska dålig uppföljare där Johnny Knoxville har två huvuden, Tequila Sunrise är en trist film med Mel Gibson. I min tidning hade de två sistnämnda fått betyget två av fem, vilket jag kan tycka är acceptabelt, men till min stora förvåning hade även Boy A fått en tvåa. Att likställa den med de andra två filmerna är helt bisarrt. Andrew Garfield, nästa spindelman, gör sin roll väldigt bra i Boy A och att följa honom genom filmen är värt mycket mer än en tvåa i betyg, en tveklös fyra borde vara given. Men in Black II är otroligt lättsam, inga direkta budskap, inte speceillt rolig och har alltså med usle Johnny Knoxville i rollistan, tillsammans med en hund som sjunger Who let the dogs out. Låter det som en film som förtjänar samma betyg som en stark film om en morddömd pojke som släpps ut i friheten igen? Jag hoppas ingen låter sig luras av tidningens betyg och att alla väljer Boy A.

Dagens låt: The Morning Benders - Promises

0 Comments:

Post a Comment

<< Home