Tuesday, July 12, 2011

Människohamn

Jag har kommit igång bra med min sommarläsning nu och avslutade idag Människohamn av John Ajvide Lindkvist. Det här är den tredje av hans böcker som jag läser och precis som tidigare var det en mycket spännande berättelse som utspelade sig. Det hela kretsade kring Anders, som kommer tillbaka till ön där han växt upp, för första gången sedan hans lilla dotter försvann spårlöst vid ett besök vid en fyr. Mystiska saker börjar hända och Anders inser så småningom att ön har vissa hemligheter som bidrog till dotterns försvinnande. I boken förekommer två spöken, som verkligen föll mig i smaken. De åkte nämligen runt på en gammal flakmoppe och pratade i Morrissey-citat, det är svårt att inte uppskatta sådana inslag i en också i övrigt mycket välgjord bok. Det kanske inte var riktigt lika spännande som tidigare verk jag läst av Lindkvist, men såklart mycket läsvärd.
En annan sak värd att kolla upp är filmen Four Lions, som jag och Kusen såg igårkväll. Fyra brittiska muslimer ska försöka sig på ett terrorattentat i London, men de är inte riktigt kompetenta att utföra uppgiften. En mycket rolig film om att allvarligt ämne och jag har full förståelse för alla de goda omdömen som stod skrivna på filmens omslag. Speciellt karaktären Faisal bidrog till många skratt, genom sina ganska korkade kommentarer.

Dagens låt: The Avett Brothers - I and love and you

0 Comments:

Post a Comment

<< Home