Saturday, July 09, 2011

Troll

Vi såg en mycket underhållande film igår, en norsk film vid namn Trolljegeren. Det hela var uppbyggt på ungefär samma sätt som Blair Witch Project, då filmen inleddes med en text där det stod att materialet man skulle visa var upphittat och oredigerat, filmat med en handkamera i dokumentärssyfte. Man får följa tre studenter som hänger efter en man, som de tror är björnjägare, men det visar sig att mannen jagar något mycket större än björnar, nämligen troll. Sedan får man vara med om en härlig resa genom Norges fjäll, där de jagar raglefanter, jotnar och dovregubbar. Specialeffekterna i filmen håller en väldigt hög nivå och det hela är en slags kombination av må-bra-film och rysare. Det är som sägensafari fast på film. När jag först hörde om den här filmen trodde jag att det var ett skämt, men ju mer jag läste om den, desto mer sugen blev jag på att se den och nu när det är avklarat måste jag säga att det är en av mer underhållande filmer vi hyrt på ett bra tag. En mysig film, där man verkligen utnyttjar den norska naturen och de nordiska folksagorna, kombinerar dem med moderna teknologi och får till det närmaste vi kommer att komma Trolltyg i tomteskogen med riktiga skådespelare. Trolljegeren är en film som jag absolut kan rekommendera.

Dagens låt: Okkervil River - Wake and be fine

0 Comments:

Post a Comment

<< Home