Tuesday, April 05, 2011

Declan de Barra

Jag har varit lite dålig på att uppdatera i helgen, men det har varit ganska fullt upp och en följd av det blir att jag inte hinner meddela mig så ofta här. I lördags var i alla fall jag och Malin på en mycket bra konsertkväll, tillsammans med oss hade vi Malins syster och Malins kamrat Karro. Det var i Sandviken som tillställningen var och på scenen uppträdde två band och avslutningsvis en ensam irländare. Det första bandet som spelade var okej, men lite småtrista och enformiga. Därefter spelade Preacher & the Bear och det var klart mer intressant än det första bandet. Jag har sett den här duon en gång tidigare och den här gången var lokalen bättre och sittplatserna, sköna soffor, klart mer komfortabla. När artisterna trivs på scenen gör det att man trivs i publiken och det gjorde man under den här spelningen. Spelningen pågick i en dryg halvtimme och det var ganska lagom, då det blev lite enformigt mot slutet, dock utan att bli tråkigt. Allra bäst den här kvällen var den sista akten, irländaren Declan de Barra. Jag och Malin hade sett honom en gång tidigare, det var nog för två år sedan, och den gången var det mycket bra, men det var nog ännu bättre den här gången. De Barra uppträder ensam på scenen, med bara sin röst och en akustisk gitarr, på vissa låtar skippar han också gitarren och litar helt till sin otroligt starka stämma. Låtarna har ofta ett intressant budskap och berör ämnen är viktiga att ta upp. Många av de Barras sånger har koppling till Irlands historia och kände själv när jag satt där och lyssnade att jag blev mycket sugen på att läsa mer historia, så intressant var det att lyssna på honom. De Barra har en otrolig scennärvaro och har en pondus som gör att han inte behöver ett band för att fylla ut scenen. Han sjöng bitvis i mikrofonen och bitvis utan, ibland med gitarr och ibland utan. Hur han än gjorde blev det oerhört bra och jag hoppas innerligt att Declan de Barra snart blir stor i större kretsar och får en plats på våra svenska festivaler, för han har kvaliteter som inte många besitter.

Dagens låt: Declan de Barra - One bedroom apartment

0 Comments:

Post a Comment

<< Home