Wednesday, March 16, 2011

Josh T Pearson


Jag är ett stort fan av Bonnie Prince Billy och Bon Iver, idag upptäckte jag en artist som kan knytas till som genre som dessa två giganter och han verkar dessutom hålla en mycket hög klass. Artisten heter Josh T Pearson och den skiva jag lyssnat på idag heter Last of country gentlemen. Sången har samma känsla som när Bon Iver sjunger, men med en lite mörkare nyans. Pearson visar verkligen att man inte behöver mer än en stark röst och en akustisk gitarr för att skapa musik som känns genom hela kroppen. Jag läste någonstans att det här inte var någon bra förfestmusik och det kan det kanske ligga något i, det är varken tempofyllt eller upplyftande, men det är musik att verkligen lyssna på, att ta in och att uppskatta. Pearson har mer känslor i sin gitarr än de flesta band har i en hel produktion och hans röst gör det omöjligt att inte ta in det han vill få sagt. Utseendemässigt ser han ut att vara tagen rakt ur tidiga Band of Horses, med sitt långa skägg och sitt långa hår. Det här var verkligen en trevlig bekantskap och jag är rätt övertygad om att den här skivan kommer att gå varm här hemma framöver.

Dagens låt: Josh T Pearson - Woman when I´ve raised hell

0 Comments:

Post a Comment

<< Home