Saturday, April 02, 2011

Bokläsning

Jag har börjat läsa två böcker parallellt nu, båda böckerna är mycket svåra att lägga ifrån sig. Den jag började med först var Please kill me, en bok om punkens framväxt i USA. Det är en tragisk, men samtidigt underhållande skildring av hur det gick till när band som New York Dolls, Ramones och MC5 tog sig fram. En sak som gör den här boken extra intressant är att det är artisterna själva som berättar, det är mycket droger, konflikter och bråk, men man får en bra bild av de legendariska namn som legat bakom de här stora banden. Iggy Pop är ett namn som figurerar ofta och även om jag visste att han levt hårt, så blir jag mer och mer förvånad över att han lever för varje sida som jag läser i boken. Jag har halva boken kvar att läsa och det ska bli väldigt intressant att följa utvecklingen.
Den andra bok jag läser är Offsides samling med det bästa som skrivits i tidningen sedan starten och att kalla det högkvalitativa fotbollstexter är en underdrift. Att få tidningen i brevlådan är alltid en höjdpunkt, med tanke på att den här boken är bra mycket tjockare än tidningen gör det njutningen längre. Jag har bara prenumererat i lite drygt ett år, så de flesta texterna i boken är helt nya för mig. Det senaste avsnittet var en berättelse om en av skribenternas vistelse i Japan under VM 2002 och det var verkligen intressant läsning. Det kommer nog inte dröja speciellt längre innan de här två verken är utlästa.

Dagens låt: Glasvegas - Euphoria take my hand

0 Comments:

Post a Comment

<< Home