Friday, April 08, 2011

Black Swan

Jag och Malin har börjat avverka årets oscarsnominerade filmer den senaste tiden. Efter 127 timmar, Social Network och King´s speech var det igår dags för balettdramat Black Swan, med Natalie Portman i huvudrollen. Hon belönades med en oscar för sin insats och det har jag verkligen full förståelse för. Den första gången jag såg henne i en film var när hon, som barn, spelade Jean Renos kamrat i Leon, en av de bästa filmer som gjorts. Redan då visade hon att hon hade kapacitet, därefter har hon gjort en hel del bra insatser i filmer som V för Vendetta och Garden State och är snart aktuell i Thor, den första av årets marvelfilmer. Black Swan är hur som helst Portmans film rakt igenom, hennes sätt att spela den mot perfektion strävande balettdansösen är otroligt imponerande. Filmen är mycket obehaglig på flera sätt, både sättet som Portmans karaktär pressar sig själv och sättet som hennes psyke påverkas av pressen. De två största birollerna spelas av Vincent Cassel och Mila Kunis. Cassel hade jag inte sett i någon film tidigare, inte vad jag kan minnas i alla fall, men han gjorde även han en strålande insats som den mindre sympatiske balettchefen. Mila Kunis kände jag igen från That 70´s show och den bedrövliga Book of Eli, även om That 70´s show var roligt trodde jag aldrig att jag skulle få se någon av skådespelarna från serien i en så pass tung film som Black Swan, men hon gör det mycket bra och visar att hon helt klart är kapabel att spela svåra roller. Regissören Darren Aronofsky har tidigare gjort filmer som Requiem för a dream och Wrestler, två väldigt bra filmer och det är kanske främst den senare av de två man kan märka släktskap med i Black Swan. Mickey Rourkes fribrottare har vissa likheter med Portmans balettdansös, även om de är olika på många sätt verkar deras sysslor vara deras enda väg i livet och de är båda villiga att offra allt för att lyckas. Black Swan är en väldigt bra film, det kanske inte är någon upplyftande historia, men den berör och vill man se en lysande skådespelarinsats kan man inte göra ett bättre val av biofilm just nu.

Dagens låt: The Vaccines - If you wanna

0 Comments:

Post a Comment

<< Home