Wednesday, October 20, 2010

Snart slut på Oz

Det börjar närma sig slutet på Oz nu, vi har bara tre avsnitt kvar av den sista säsongen och jag börjar redan känna lite separationsångest från både serien och karaktärerna. När man tittar på nya serier finns det alltid chans till att det kommer en ny säsong, men precis som med Twin Peaks är så inte fallet med Oz. Ju mer vi tittar på den här serien, desto mer inser jag att det nog inte kommer vara många serier som överträffar den. Storheten har jag skrivit om här många gånger tidigare, men det går inte att komma ifrån hur duktig man varit med att skapa karaktärer med djup. Alla är otäcka på sitt eget vis, men samtidigt kommer det alltid avsnitt i serien där man känner sympati för dem. Jag har funderat en del på hur jag skulle ranka de karaktärer som varit med, vilka som varit med underhållande, men det är mycket svårt. Det är vissa som varit med från början och de har man verkligen fått lära känna, sen är det vissa som varit med under olika perioder av serien som man minns trots att de inte haft några bärande roller. En som växt under de senaste säsongerna är Omar White, en otroligt intensiv och lite virrig karaktär, vars skådespelare gör ett mycket bra jobb. Han påminner mig lite om Jar-Jar Binks i StarWars, med sin intensivitet och sin förmåga att alltid hamna i trubbel, men där Binks är en platt pajas som sabbar en hel film och delvis även bilden av en hel filmserie är White i stället en mycket komplex karaktär, som är svår att få grepp om. Det kommer att kännas tomt efter Oz, inget snack om den saken.

Dagens låt: Bob Dylan - Emotionally yours

0 Comments:

Post a Comment

<< Home