Monday, October 18, 2010

Konsertdags snart

På fredag är det äntligen dags för konsert här i Gävle igen och det är Moneybrother som står för den. Jag har sett honom nio gånger nu, om jag räknat, men den här gången kommer det att skilja sig en hel del från tidigare gånger. Den här gången har Wendin nämligen lämnat sitt band hemma och spelar i stället akustiskt, ensam på scenen. Ett lika spännande som modigt grepp av en artist som alltid varit skicklig på att skapa ett driv på scenen tillsammans med sina bandkamrater. Nu har ändå Wendin det som krävs för att framföra låtarna på egen hand, han har rösten för det, eller rättare sagt, han har känslan i rösten. För att man ska kunna binda publiken till enbart gitarr och sång krävs det en ärlighet och en desperation i rösten. En artist som är expert på det är Will Oldham, eller Bonnie Prince Billy som han kallar sig när han uppträder. Han sjunger sina låtar med en sådan inlevelse att man lyssnar till varje ord och verkligen känner det han sjunger. Jag förväntar mig inte att Moneybrother fixar det lika bra som honom, men jag tror verkligen att hans röst kommer att göra sig bra. I Brännö serenad av Håkan Hellström kan han t.ex visa styrkan i sin röst och i Eldkvarns magnifika Fulla för kärlekens skull gör sig hans röst mycket bra, det är två covers jag hört att han kommer att spela och tillsammans med hans version av Mighty Sparrows Only a fool är de garantier för en bra kväll. Tyvärr är det inte förrän på fredag det är dags för spelningen, men jag ser fram emot den, mycket.

Dagens låt: Fatboy - Bad news from pretty red lips

0 Comments:

Post a Comment

<< Home