Monday, October 11, 2010

Trevlig hyllning

Efter en händelserik helg är det återigen måndag och dags för arbete. Helgerna går fort när man är sysselsatt hela tiden och det har jag varit under stora delar av det här veckoslutet. I lördags var jag med om en mycket trevlig tillställning i Halstablettshallen. Den Gamle Franken hade platser i sitt jobbs loge och bjöd med mig som gäst. Från logen fick vi dels se en underhållande match, som slutade med vinst för Brynäs, och dels avtackningen av en spelare som spelat i Brynäs under i princip hela mitt liv som Brynäs-sympatisör, nämligen Ove Molin. Ett av mina allra starkaste minnen som sportintresserad är när jag och pappa var i Gavlerinken, som det då hette, och såg Brynäs vinna den första hemmamatchen i finalserien mot Luleå 1993. Jag var då elva år gammal och stod där på ståplatsläktaren i vad jag minns som ett högljutt publikhav, det var en otroligt häftig upplevelse. Min stora favorit i det laget var en ung Andreas Dackell, men även Ove Molin som verkligen var en viktig spelare i laget som till slut stod som vinnare av slutspelet. Ove Molin var dessutom med den andra gången jag fått uppleva ett SM-guld för Brynäs, 1999, och avslutningen i den avgörande finalen mot Modo, där han åker med höjda armar mot ett tomt mål är även det ett mycket starkt minne hos mig. Ove Molin har alltid varit en del av Brynäs och det kändes verkligen välförtjänt att han fick en rejäl hyllning nu när han inte längre spelar. En av spelarna som var därför att hylla Ove var min andra stora Brynäsfavorit, nämligen den gamle snipern Tom Bissett. Han var suverän när Brynäs vann 99 och tongivande även 1993, en målskytt av rang och en spelartyp som Brynäs saknat sedan dess. Det var en trevlig kväll i alla fall och väldigt roligt att se svenska klubbar som hedrar sina legender på ett bra sätt. Jag hoppas få se något liknande till Patrik Larssons ära i Bollnäs i vinter, han är en minst lika stor ikon för giffarna som Ove Molin varit för Brynäs i många år. Om det någon gång blir en bandyhall i Bollnäs borde Patrik Larssons tröja hissas upp i taket, det har han gjort sig förtjänt av.

Dagens låt: Chief - Night & day

0 Comments:

Post a Comment

<< Home