Sunday, January 24, 2010

Världens bästa låtar, plats 91-100

Jag ska ge mig på den mest ambitiösa listan jag gjort på den här bloggen. Inspirerad av en skribent i en tidning har jag bestämt mig för att lista tidernas 100 bästa låtar. Reglerna är enkla, endast en låt per artist(Smiths och Morrissey klassas som olika artister). Det är givetvis otroligt svårt att ranka låtar, men det här är i alla fall ett försök och jag hoppas innerligt att jag inte glömt bort någon. Jag börjar med platserna 91-100 och kommer med jämna mellanrum dela med mig av nästa del av listan. Så, här kommer då den första delen:

91-100
100. Local Natives - Airplanes
Om några år kanske den här låten hade hamnat högre upp på listan, men just nu är Local Natives för färska för mig för att jag ska kunna ranka låten högre. Riktigt bra är den i alla fall.
99. Fleet Foxes - Sun it rises
Första låten från Fleet Foxes underbara skiva från 2008, en rakt igenom högkvalitativ skiva. Det här spåret är det som jag fastnat mest för, den mjuka stämsången gör en hel del av låtens storhet.
98. Lee Hazlewood och Nancy Sinatra - Some velvet morning
En låt som jag lyssnat mycket på. När jag först upptäckte Hazlewoods och Sinatras duetter var det just den här som jag gillade bäst och i just den här är det Hazlewoods mörka röst som gör storheten.
97. Frank Sinatra - Strangers in the night
Sinatra måste vara med på en sån här lista och när jag skulle välja låt stod det mellan den här och Willow weep for me, efter en stunds funderande valde jag dock den här. Sinatra hade en unik röst och den här låten gör han hur bra som helst.
96. The Cardigans - Higher
Jag lyssnade väldigt mycket på Cardigans när jag var yngre och kände att jag var tvungen att ha med en av deras låtar på den här listan, då deras musik spelats en hel del i mina olika lägenheter genom åren. Den här låten är från Gran Turismo och blandar Ninas suveräna röst med en stämningsfull bakgrundsmusik. Jag har alltid gillat den här låten och den förtjänar verkligen en plats på listan.
95. Magic Numbers - Mornings eleven
Det var Djävulsankan som introducerade mig för Magic Numbers och det är jag glad för, de två skivor som finns i min samling är båda riktigt bra. Det här är, om jag inte minns fel, inledningslåten på den äldsta av skivorna. Sången är det som gör även den här låten så bra, de är väldigt bra på att mixa kill- och tjejrösten och det är Magic Numbers storhet.
94. Eels - Agony
Ingen upplyftande text, men som låt är det här en riktig höjdare. Om jag gjort listan förra sommaren hade låten säkerligen hamnat högre upp, jag lyssnade mycket på skivan där den här låten finns med då. Den hesa rösten till den lugna musiken, mäktigt.
93. Kristofer Åström - All lovers hell
Jag har sett Åström live flera gånger och efter varje konsert har jag haft samma känsla, nämligen att det här är en förbannat bra poplåt, med en riktigt bra text.
92. Alice in Chains - Down in a hole
Ett band som jag aldrig lyssnat speciellt mycket på, men deras unpluggedspelning på MTV för ett par decennier sedan är väldigt bra. Det här är min favoritlåt från den spelningen och i den här versionen hör den tveklöst hemma på en lista över de bästa låtarna.
91. Futureheads - Hard to bare
En enkel, men ändå briljant poplåt. Medryckande refräng och pigg melodi. Ni kommer att märka att många av mina favoritlåtar är ganska lugna och dystra saker, men det kan man inte kalla den här låten, inte lugn i alla fall

0 Comments:

Post a Comment

<< Home