Thursday, January 07, 2010

Skönheten & Odjuret

Jag har återupplevt gamla minnen om kvällarna den senaste veckan, jag och Malin har nämligen tittat på en serie jag såg när jag var liten som heter Skönheten och Odjuret. Linda Hamilton från Terminator spelar en av huvudrollerna, den andra spelas av Ron Perlman från Hellboy. Perlmans karaktär, Vincent, har ett djuriskt utseende och bor under jorden, nere i gångar under New York, för att inte de som bor ovan jord ska behandla honom illa. Vincent och Catherine, Hamiltons karaktär, har något mystiskt band mellan sig som gör att de har starka känslor för varandra och Vincent gör allt för att inget ska hända Catherine. Jag mindes serien som mycket spännande när jag såg den i ungdomen, de här känslosamma delarna hade jag inte lika starka minnen av, men nu när jag ser serien igen märker jag mer och mer hur viktiga de var för seriens handling. Hur som helst så står sig serien mycket bra, trots att man tydligt ser att den har några år på nacken. Det är inte bara nostalgin som gör att de 45 minuterna som varje avsnitt varar är underhållande. Det brukar ofta vara antingen eller när man ser gamla serier från barndomen, antingen är de lika bra som då, som Starzinger, eller så kan man inte alls förstå hur man kunde uppskatta serien alls, som Raj Grottpojken. Skönheten och Odjuret hör hemma i den första kategorin och det gör att det inte alls är omöjligt att jag skaffar säsong två också.

Dagens låt: Phosphorescent - Wolves

0 Comments:

Post a Comment

<< Home