Friday, September 25, 2009

Helkväll på stan


Jag och Malin hade en riktig helkväll nere på stan igår. Vi inledde med en middag på Cheers, sedan begav vi oss till Spegeln för att se Laleh spela. Jag har sett henne vid flera tillfällen tidigare, men det här var första gången jag såg henne utan band på scenen. När hennes första skiva kom lyssnade jag en hel del på den och även vissa låtar på den andra skivan har jag spelat flitigt, den nya skivan har jag dock lyssnat ganska sparsamt på. Live blir i alla fall låtarna från den nyaste skivan, som jag inte riktigt fastnat för, klart bättre. T.ex låten Snö, den har jag knappt lagt märke till på skiva, men live var den väldigt bra. Höjdpunkterna under spelningen är dock samma låtar som vid de tidigare gånger jag sett henne, nämligen utomordentliga Hide away från första skivan och, min favorit, Mamma från den andra skivan. I de låtarna gör sig Lalehs röst bäst, extranumret Storebror ska inte heller glömmas.

Vi satt otroligt nära scenen under spelningen, på raden längst fram hade vi inte mer än ett par meter fram till scenen. Det gjorde att jag kunde sträcka på benen ordentligt och det var verkligen inte helt fel. När klockan var halv tio lämnade Laleh scenen för sista gången den här kvällen, vi fortsatte då vår kväll på den nyöppnade Rockbaren, tillsammans med Johan och Evelina. Rockbaren var dock ingen höjdare, skränigt ljud, skräniga människor och få whiskysorter gjorde att mtt betyg på stället inte blev det bästa. Vi stannade en liten stund, innan vi bytte pub och i stället satte oss på Bishop Arms. Det var raka motsatsen till Rockbaren, lagom musiknivå för att kunna prata, lugn stämning och en enorm mängd whisky. Jag hade inte riktigt greppat hur mycket whisky som fanns på Bishops, om jag hade vetat det hade jag besökt stället klart fler gånger än jag gjort hittills. Att en pub har tio olika sorters Ardbeg är nästa för bra för att vara sant. Jag testade en av de sorter jag aldrig smakat tidigare igår, otroligt god, precis som väntat. När klockan passerat ett gick vi hemåt, efter en lång och mycket trevlig afton på stan.

Dagens låt: Monsters of Folk - The right place, idag ska jag lösa ut skivan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home