Saturday, September 19, 2009

Milk

Jag och Malin hade filmkväll igår, det har kommit ut en hel del nya filmer på dvd som vi missade när de gått på bio och det börjar bli dags att beta av dem. Igår såg vi Milk, filmen som gav Sean Penn den oscar som jag hoppades skulle gå till Mickey Rourke för The Wrestler. Filmen handlar om Harvey Milk, en homosexuell amerikan som ger sig in i politiken för att stärka de homosexuellas rättigheter. Det var onekligen en intressant film, det är nästan skrämmande att det som utspelas ägde rum för lite drygt 30 år sedan. Att ett stort land som USA ville införa lagar som bl.a förhindrade homosexuella att bli lärare gör en nästan mörkrädd, sjukt är bara förnamnet. Sean Penn gör hur som helst en mycket bra insats, som vanligt. Även om jag fortfarande hellre hade sett Rourke som vinnare kan jag förstå varför Penn fick den där oscarstatyetten. Det var roligt att se Harry Osborn, eller James Franco som han egentligen heter, som Harvey Milks pojkvän, en lite annan roll än man är van att se honom i och han gjorde bättre ifrån sig än jag trodde att han var kapabel till. Ikväll ska vi fortsätta vårt filmtittande med filmerna om Che Guevara, där Benicio Del Toro gör huvudrollen. Jag skulle gissa att jag kommer vara ganska nöjd med de filmerna också, även om det hänger lite på hur det går i vår match mot West Ham, som är strax innan.

Dagens låt: Jamie T - Sticks N Stones

0 Comments:

Post a Comment

<< Home