Monday, August 03, 2009

Bär

Sommaren börjar lida mot sitt slut nu, det märks på fler sätt än att jag idag satt i min stol på jobbet igen och förberedde terminen. På ICA har man nu börjat sälja jämtgubbar, det är ett tecken på att jordgubbssäsongen snart är slut och det är, för mig, ett sätt att se att sommaren är över. De första jordgubbarna som kommer är ifrån södra Sverige, de belgiska räknas inte, sedan vandrar det uppåt. Höjdpunkten är när jordgubbarna från Hälsingland kommer, de är de allra godaste, men samtidigt vet man att det inte är så långt kvar av säsongen då. Jämtgubbarna, från Jämtland, är väldigt goda, men de brukar vara bland de sista som kommer till Gävle, sodan får man nöja sig med de belgiska fuskgubbarna i tio månader. Man får njuta ordentligt av de få jordgubbsportioner som är kvar och att njuta av jorgubbar är jag bra på.
Igår kväll var vi hemma hos Malins föräldrar och åt god grillmat, då fick jag också smaka på en höjdare i bärform, nämligen hallonen från de beryktade hallonbuskarna vid deras hus. De var onekligen godare än man är van vid att hallon är. Sedan mor och far tog bort hallonbuskarna hemma i Svedja har jag inte ätit självplockade hallon, jag förstod nu att jag saknat det och jag förstod varför Malin har pratat om deras hallonbuskar. De färska bären är en av de absolut bästa sakerna under sommaren.

Dagens låt: Blur - Girls & boys, enkel, men riktigt bra låt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home