Thursday, July 23, 2009

Ugnspannkaka

Nu har jag till och med blivit så bra i ryggen att jag klarat av att ta en promenad på säkert en kvart, i morgon hoppas jag fungera på allvar igen. Den värsta smärtan försvann snabbare än väntat och det gör mig verkligen ingenting. Jag var så pigg så att jag lagade mat ikväll och det blev en lyckad anrättning. Vi brukar oftast göra den tunna varianten när vi gör pannkaka, men idag fick vi för oss att göra ugnspannkaka i stället. Första gången jag gjorde ugnspannkaka åt Malin blev det inte riktigt som jag tänkt mig, jag tog en för stor plåt och det slutade med att vi åt pannkaka som mer liknade knäckebröd. Det ville jag inte riskera idag när jag för första gången använde de nya plåtarna till vår nya ugn, därför gjorde jag en och en halv sats av den smet som min kokbok rekommenderade. Jag bytte ut två dl av mjölet mot grahamsmjöl för att göra maträtten lite mer nyttig i alla fall. Efter en halvtimme i ugnen tog vi ut pannkakan och började äta, Malin påpekade snabbt att det smakade lite som mannagrynsgröt och det hade hon rätt i. Det var till och med så att det smakade lite som den utomordentliga mannagrynspudding som serverades på mitt förra jobb. Eftersom jag bytt jobb sedan ett drygt år tillbaka var det längesen jag fick smaka den äkta mannagrynspuddingen, men det här var onekligen något i närheten av den och det gjorde mig mycket nöjd. Det var inte sista gången vi gjorde pannkaka i ugnen, det är en sak som är säker. Att vi dessutom har två tredjedelar av maten kvar kommer det att bli fler bitar av den de kommande dagarna.

Dagens låt: Okkervil River - Lost coastlines, lyssnade igenom deras skivor idag, klassmusik.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home