Sunday, July 05, 2009

Alien

Precis som förra lördagen tog vi igår vägen till Falun, men i stället för att svänga mot Borlänge fortsatte vi mot Sågmyra och Lager 157. Vi har varit dit några gånger tidigare och alltid hittat bra saker till bra priser. Även igår blev det några inköp, kanske inte lika mycket som tidigare, men det var helt klart värt resan.
När vi kom hem från Sågmyra såg vi på film, filmen vi såg var en som jag inte riktigt förstår varför jag inte sett tidigare, det var klassikern Alien. För några år sedan såg jag halva tredje filmen i serien och blev inte speciellt imponerad, men nu när jag sett ettan förstår jag varför den är ett av filmhistoriens stora verk. Sigourney Weaver är väldigt bra i huvudrollen, men alla karaktärerna i filmen bidrar till den obehagliga stämning som finns med under stora delar av filmen. Styrkan i den här filmen är just stämningen, man får inte se så mycket av det hemska som händer, men det behövs inte. Specieleffekterna håller inte samma nivå som dagens filmer, men jag tror att det bara är till filmens fördel. Det är enkelt, smutsigt, riktigt bra. Det var verkligen på tiden att jag såg filmen och jag ångrar det inte.
På tal om fula monster, Michael Owen skrev härom dagen på för Manchester United och nu har den lilla respekt jag har för honom försvunnit helt. Hemma i mitt pojkrum sitter en affisch på Owen från hans tid hos oss i Liverpool, den kommer jag ta ner och kasta när jag åker till mor och far på torsdag.

Dagens låt: Great Lake Swimmers - Concrete heart, bra låt det här.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home