Friday, July 03, 2009

Quiz

Igår gjorde jag ett quiz på facebook, det är inte ofta jag gör sådana, men det här var ett så pass spännande ämne så jag var tvungen. Ämnet var fotbolls-VM 94. Även om det faktiskt är 15 år sedan turneringen spelades nu är minnena från det som utspelades mycket starka. Jag var tolv år gammal och hade bara tittat på ett VM tidigare, det otroligt sega VM som gick i Italien fyra år tidigare. Mina starkaste minnen från det mästerskapet var Maradonas tårar efter finalförlusten mot Västtyskland. VM 94 minns jag bättre. Allt från Maradonas tragiska doping, till Sveriges succé och starka profiler som Stoichkov, Hagi, Romario och Roberto Baggio. Det var ett mästerskap som hade det mesta, dessutom var det en oerhört varm sommar. En annan sak som gjorde mästerskapet speciellt var att många av matcherna gick på natten, vilket medförde att man fick gå och ladda hela dagen och hela kvällen på att det skulle smälla. Det här var dock en nackdel när Sverige skulle spela semifinal mot Brasilien. Jag skulle se matchen tillsammans med min fyrmänning, i deras husvagn. Vi hade sett kvartsfinalen mot Rumänien där och ville ha en favorit i repris nu när det var nästa steg av turneringen. Matchen mot Brasilien var en mycket sen match, jag minns inte exakt när den började, men den var senare än matchen mot Rumänien. Vi bestämde oss för att vi skulle hålla oss vakna hela tiden fram till matchen, inte sova någonting på hela natten, det var en dum idé. När det var dags för spelarna att gå in på planen sade min fyrmänning att han var så nervös att han var tvungen att gå och lägga sig en stund, han kom inte tillbaka något den kvällen. Jag jobbade hårt för att hålla mig vaken, jag minns att jag såg nationalsångerna och de allra första minuterna, sedan vaknade jag upp i sängen i husvagnen morgonen efter. Jag fick sedan berättat för mig att min fyrmännings pappa hade kommit ut på natten för att se om vi var vakna och tittade, jag hade då suttit och sovit över tv-bordet. Han hade väckt mig och sagt åt mig att gå och lägga mig, uppenbarligen hade jag varit lydig och gjort så, men det var inget som jag hade något minne av dagen efter. Jag såg matchen i efterhand, men då visste jag redan resultatet, och även om Sverige inte gjorde någon stormatch kändes det lite bittert att sova bort en chans att se Sverige spela semifinal i fotbolls-VM, den chansen kommer nog inte att komma speciellt många gånger till.
Quizzet jag gjorde var hur som helst alldeles för enkelt, det krävs bra mycket svårare frågor än vilka som var i Sveriges grupp eller vilka som vann skytteligan för att man ska tveka på svaren. VM i USA 1994 är ett av mina allra starkaste idrottsminnen, inte i klass med CL-finalen 2005, men det var ett häftigt mästerskap.

Dagens låt: Great Lake Swimmers - Pulling on a line, intressant band som jag nyligen blivit tipsad om.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home