Friday, March 13, 2009

Festivaler

Det verkar bli en enorm festivalsommar i sommar, festivalerna jobbar hårt med att bräcka varandra med bokningar. Mitt festivalval är Peace & Love i Borlänge, en kanonfestival som dessutom ligger nära Gävle. De band som är bokade dit hittills är bl.a Pete Doherty, Kooks, Chris Cornell, Fatboy, Thåström, Parken, Soundtrack of our lives, Henry Rollins, Hello Saferide och Perssons Pack. Det kommer alltså att bli tre härliga dagar, för övrigt de tre dagarna som kommer efter Moz spelning på Hovet, grym vecka alltså. Nu är det fler festivaler som känns väldigt spännande, men pengarna och tiden räcker inte riktigt till för allt. Det är hur som helst jobbigt att se bokningarna till Way Out West i Göteborg. De har precis börjat släppa band och har redan presenterat Bon Iver, Band of Horses, Arctic Monkeys och Anthony & the Johnsons. Jag kommer inte att åka dit, men jag kommer att önska att jag var där.
Where the action is i Stockholm är inte mycket sämre, dit har man bokat två av tidernas största, nämligen Nick Cave och Neil Young. Om det inte varit för att jag såg Cave i fjol hade jag nog försökt tagit mig dit.
Min gamla arbetsplats, Arvikafestivalen, vill inte direkt vara sämre än de andra, Depeche Mode och Nine Inch Nails är inga dåliga bokningar direkt.
Hultsfredsfestivalen däremot har inte mycket som lockar, visst skulle jag vilja se både Killers och Regina Spektor, men inte skulle jag betala hutlösa 1500 kr för det.
Peace & Love känns som ett klockrent val i alla fall och det ska bli oerhört roligt att se både Pete Doherty och Henry Rollins. Dohertys nya skiva verkar lovande och bara han dyker upp kommer han säkert att vara underhållade live också.

Dagens låt: Pete Doherty - The last of the english rose, som sagt, det verkar mycket lovande.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home