Monday, March 09, 2009

Fastspikad

Igår tog jag och Malin en tur hem till Hälsingland och Svedja. Mamma fyllde nyligen år och det ska ju givetvis firas. När jag var där hemma passade jag på att testa mina föräldrars nya fritidssysselsättning, nämligen ligga på en spikmatta. Min bild av en spikmatta är en sån där träplanka med spikar slagna igenom som man kan se på filmer, men det här var inte en sådan, det var inte ens riktiga spikar. Det var vita plasttaggar som satt fast på något som såg ut som ett liggunderlag, det vore en överdrift att påstå att det såg skönt ut och om inte mina föräldrar intygat att det var ofarligt hade jag nog inte lagt mig. När jag lagt mig på mattan kände jag hur det stack överallt på ryggen. Pappa försökte få mig att förstå att man skulle slappna av när man låg där, men det kändes inte naturligt att ligga och koppla av på något som såg ut som en tortyrmaskin. Till slut lyckades jag dock slappna av och då blev det faktiskt hyfsat bekvämt, inte direkt så att jag kände att jag höll på att somna, men stickandet övergick till värme och det kändes helt okej. Lite obehagligt var det sedan när jag skulle resa mig upp, det är nämligen inte så ofta som madrassen följer med en när man kliver upp ur sängen, men det gör den när den består av hundratals taggar. När jag testat färdigt tog Malin över, hon uppskattade det mer än jag gjorde och tyckte att det var skönt. Jag tror att dend är spikmattan faktiskt skulle kunna vara bra för min ömtåliga rygg, men då måste jag nog koppla av mer än jag gjorde när jag låg där som en ostkrok och försökte att undvika att sjunka ner i spikarna.

Dagens låt: J.Tillman - When I light your darkened door
There are roses in your hair
And a lily on your breast

0 Comments:

Post a Comment

<< Home