Tuesday, May 20, 2008

Hagel

Gävle är en väldigt bra stad på många sätt, men det finns en sak som är negativ med min stad och det är nederbörden. Det är nämligen så att det aldrig kan komma normal nederbörd i den här staden och det bevisades ännu en gång idag. På vintern brukar det vara så att när snön väl kommer så kommer den i sådana mängder att man knappt kan vistas utomhus, för ett antal år sedan gick det så långt att man kunde åka skoter inne i centrum. Jag behöver bara gå tillbaka till den här vintern då jag, Malin och Malins syster skulle ta oss från ena delen av Gävle till den andra för att besöka en kompis till mig, det var nästan omöjligt pga det snöfall som pågick, taxin tog sig nästan inte fram.
Idag kom ännu en omgång med hemsk nederbörd och den här gången var det jag och min syster som drabbades av det hela. När vi satt på tåget på väg hem från våra jobb kunde man tydligt se att det nog skulle kunna vara mindre upplyftande väder i Gävle och mycket riktigt, när vi kom till Gävle regnade det en del. När vi hade gått kanske en femtedel av den väg vi har hem till våra lägenheter slog det om från regn till hagel och det var inga små hagel som kom flygande från himlen, det var bara att böja ner huvudet och hoppas på att inte träffas på kroppen. Jag klarade mig ganska bra, förutom några svidare på nästippen. Det hela bara ökade under hela promenaden hem och när vi var uppe på vårt bostadsområde var vi båda genomblöta. Det haglade och regnade så pass mycket att jag blev blöt igenom skorna utan att gå i vattenpölar, regnet var så envist att det blötte igenom skorna uppifrån. Två minuter efter det att jag kommit hem ringde min syster och påpekade att det slutat både regna och hagla, vi hade onekligen dålig tajming på vår hempromenad. Nederbörd i Gävle är inte som på andra ställen, det har bevisats ännu en gång.

Dagens låt: Last Shadow Puppets - In the heat of the morning, riktigt bra och i morgon kan jag hämta ut hela skivan.
The blazing sunset in your eyes will tantalize
Every man who looks your way

0 Comments:

Post a Comment

<< Home