Thursday, March 27, 2008

Loppisvandring

Nya avsnitt av Heroes är sedda och det fortsätter att växa. Det skiljer sig en hel del från Canivale, den förra serien som jag var fast i, mest på så vis att varenda avsnitt slutar med en cliffhanger, vilket både är bra och dåligt. Bra på så vis att man verkligen lir sugen på att se nästa avsnitt, dåligt på så vis att man inte alltid orkar se ett till avsnitt och då måste sova i ovisshet om vad som kommer att hända härnäst. Idag har det varit en mycket slapp dag, väldigt behagligt. Jag och Malin har vandrat runt på olika loppisar, på ett ställe gjorde jag ett storfynd. Längst inne i affären låg den en hög med serietidningar, en av högarna bestod av enbart X-men. Det var sammanlagt kring 20 stycken tidningar, de kostade fem kronor styck. Fem kronor för X-men är så billigt att det nästan borde klassas som ett hån mot serien att det säljs så billigt, givetvis utnyttjade jag det erbjudandet. Jag nöjde mig med att köpa sju tidningar, det borde räcka ett tag, så kan jag åka tillbaka när de är slut och se om de jag lämnade fortfarande ligger där i hyllan. Inte nog med att de var billiga, de var från 1991, alltså ungefär den tid som jag upptäckte denna underbara serie. Nostalgi och kvalitet i härlig kombination, inte helt fel.
Serietidningar är alltid roliga att hitta på loppis, filmer och skivor är däremot hopplöst. Filmerna är alltid VHS, när ska folk egentligen börja lämna in dvd:er så att man kan köpa sådana? Allra värst är det med skivorna. Om man är en älskare av Mr.Music så är loppisar rena guldgruvor, men om man lyssnar på riktig musik är det en redig utmaning att hitta sådant som man kan stoppa i cd-spelaren utan att den rymmer. Det finns säkert vinyler som är värda sina priser, men de ligger alltid i stora backar som det tar evigheter att bläddra sig igenom och det orkar jag inte riktigt, speciellt med tanke på att 75% av det som står där är gammal svensk musik där varenda omslag skulle platsa på katastrofala omslag. Trots allt detta tycker jag det är riktigt roligt med loppisar, när man väl gör ett fynd är det värt allt skräp som man tagit sig igenom på vägen. Jag kommer aldrig glömma när jag hittade mina grymma ölglas på loppisen i Skog, det var nog ett fynd i klass med dagens X-menköp.

Dagens låt: Saybia - Gypsy
I was a gypsy
Travelling light and feeling lonely all the times
'Till I met you
Felt our desire set my world on fire

0 Comments:

Post a Comment

<< Home