Thursday, February 28, 2008

Darjeeling

Wes Anderson är en regissör som jag gillat ända sedan jag såg Royal Tenenbaum, sedan dess har jag också sett Rushmore och Life Aquatic och uppskattat dem mycket. Igår såg jag Andersons nya film, Darjeeling Limited, och den är utan tvekan i samma klass som de tidigare.
Man märker tydligt att det är en film av Anderson, rollistan ser ut ungefär som den brukar och handlingen är lika speciell som den brukar vara, dessutom finns de likgiltiga ansiktsuttrycken med, alla tillbakahållna känslor. Andersons filmer är roliga utan att man direkt skrattar, i stället går man ut ifrån biografen lycklig, trots att de innehåller många tragiska bitar. I den här filmen är det Adrian Brody, Jason Schwartzman och Owen Wilson som leder showen, de spelar tre bröder som inte har mycket till relation, men ger sig ut på en andlig resa. Det är något speciellt med Owen Wilson, han har gjort många dåliga filmer och de gånger han verkligen ska vara rolig så tycker jag inte han håller, men i Wes Andersons filmer är han klockren.
Det finns så mycket bra i den här filmen att det är svårt att ta upp speciella delar, dessutom är Anderson, precis som Tarantino, mästare på att lägga in musik som känns rätt. Peter Sarstedt-låten Where do you go to my lovely förekommer ett fletal gånger, mycket bra låt. Andersom har dessutom plockat in Rolling Stones kanske allra bästa låt, Play with fire, i sin film. Darjeeling Limited är en av de bästa filmer jag sett på mycket länge.

Dagens låt: Lou Reed - Perfect day
I'm glad I spent it with you.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home