Saturday, February 23, 2008

Kurs

Nu är jag nyss hemkommen från min handledarutbildning, jag har alltså fått den utbildning jag behöver för att hjälpa Malin att ta körkort. Kursen var ganska lång, tre timmar, trots det berättade kursledaren tidigt att han nog skulle dra över lite tidsmässigt. Med tanke på hans upplägg var det inte så konstigt att det drog över, t.ex inledde han kursen med att ha en grundläggande genomgång av hur många avställda som var mammalediga, han berättade även att en annan av de som jobbade på företaget skulle få barn längre fram i år. Han var även en mästare på generaliseringar, speciellt när det gällde könsroller. När han skulle berätta hur farligt det kan vara att ha lösa saker i baksätet tog han upp två exempel, det första exemplet handlade om att man som kille kunde ha en verktygslåda där bak, det andra exemplet handlade om att man som tjej kunde ha en handväska där bak. Personligen tror jag inte att jag haft en verktygslåda i baksätet fler gånger än min syster haft det. I övrigt var kursen hyfsat intressant, åtminstone bitvis. En timme hade dock räckt, de hade lätt fått in det som var väsentligt på den tiden. Nu är det bara att invänta papper och sedan börja köra.
Igår var jag hos Malin på inflyttningsfestligheter, det var mycket trevligt. Jag fick en ganska intressant reaktion när jag berättade för en av Malins kompisar hur gammal jag var, ämnet kom upp eftersom hon inte förstod hur jag kunde vara handledare. Jag sade då att jag haft körkort i i drygt sju år, när det sedan gick upp för henne att jag var 26 år sade hon: Åh, herregud. Det uttalandet kan man tolka på två sätt, antingen att hon helt enkelt tyckte att det var jättegammalt, eller så så tyckte hon att jag såg otroligt ung ut. Jag tror på det andra alternativet. Sportlovet är i full gång nu i alla fall och det känns mycket behövligt. Lite rättning har jag att göra, men det får vänta några dagar.

Dagens låt: Rufus Wainwright - Tower of learning
I saw it in your eyes what I'm looking for
I saw it in your eyes what will make me live

0 Comments:

Post a Comment

<< Home