Thursday, February 14, 2008

Alla hjärtans dag

Igår fyllde jag år, det var onekligen en mycket trevlig dag. Dagen började med att Malin serverade mig frukost, till tonerna av Weeping Willows, som hon hade knäppt igång på min stereo. En bättre inledning på dagen är det vårt att tänka sig och det skulle fortsätta i samma stil hela dagen. När jag sedan kom till jobbet fick jag ta emot sång och present av mina åttor på första lektionen. Presenten var väldigt befogad, det var nämligen ett par skyddsglasögon, som en av mina elever tyckte att jag var i stort behov av efter innebandyolyckan och det ligger nog någonting i det. När lektionen var slut gick jag genom korridoren ner till arbetsrummet, jag fick även där ta emot sång av några av mina sjuor.
Därefter skulle jag ha mina nior, inte hela klassen utan bara en mindre grupp. Det märktes att de hade något i görningen, de körde nämligen ut mig ur klassrummet, eftersom de skulle diskutera något som inte jag fick lyssna på. Efter lektionen hann jag iväg till gymmet för att friskvårda en aning, innan det var dags för mig att ha hela nian en gång innan dagen var slut. Det blev en lektion som jag aldrig kommer att glömma, att de skulle fira mig på något sätt hade jag redan börjat misstänka, men inte att de skulle göra det i sådan utsträckning som det nu blev. De hade köpt tre tårtor, ett kilo smågodis och en pruttkudde för klassens pengar bara för att fira mig. De sjöng för mig, med gitarrkomp från en i klassen. De kastade serpentiner och fortsatte att dela ut presenter, en stilig John Deere-keps och en film med otroligt flashigt omslag. Jag var utan tvekan rätt tagen när jag, efter uppvaktningen, skulle tacka dem för allt de gjort för mig. Att klassen är underbar har jag nämnt här på sidan flera gånger och jag har haft lyxen att få ta hand om dem länge nu. Att bli firad av dem på det här sättet var otroligt roligt och att sätta ord på sådan tacksamhet är verkligen inte lätt. Jag minns inte exakt vilka ord jag använde när jag tackade dem, men jag hoppas jag lyckades få fram hur mycket de betyder för mig och hur mycket det betyder för mig att få vara med om sådana saker som igår. Som lärare är det onekligen en höjdare att fylla år.
När jag kom hem från jobbet väntade nästa uppvaktning, Malin hade nämligen jobbat med en tårta åt mig hela eftermiddagen och det var verkligen inte vilken tårta som helst. Jag hade sagt att jag gärna ville ha en chokladtårta, det fick jag. Amerikansk chokladtårta hette den och det var en enorm tårta med enormt mycket choklad i, den var också enormt god. Tårtan var säkert en decimeter hög och mycket mäktig, det gick inte att ta så stora bitar av den. Alla vi fem som åt satt proppmätta efter en varsin bit och kunde inte få i oss en kant till, men den var, som sagt, makalöst god. Jag kommer lägga upp någon bild på den här framöver så ni får frestas lite. Jag fick inte bara tårta, jag fick presenter och middag också. Sedan åkte vi hem till mig för att sova. Min 26-årsdag var högklassig, från att jag klev upp, klockan kvart i fyra på morgonen, fram tills det att jag gick och lade mig var det en kanondag. Frukosten, jobbdagen, tårtan, umgänget, mängder av grattis-sms från vänner och gamla elever. Det är svårt att få äldersnoja när det är så roligt att vara födelsedagsbarn.

Dagens låt: The Smiths - There is a light that never goes out
To die by your side is such a heavenly to die

0 Comments:

Post a Comment

<< Home