Saturday, January 19, 2008

Bakdag

Några glas Macleod med grabbarna och ett halvt avsnitt Carnivale med Malin, så såg min fredagkväll ut. Skön inledning på helgen. Det var tänkt att bli ett helt avsnitt, men redan under inledningen kände jag att jag aldrig skulle orka. För första gången den dagen kände jag att jag varit uppe sedan klockan fyra på morgonen. Idag ska jag baka tillsammans med Malin, nu kanske ni tror att det är första gången jag bakar här i Gävle, men så är det inte. Under mitt första år på Sätra fick faktiskt jag, Kusen och Henke för oss att vi skulle göra tekakor. Vi samlades hos Henke och snodde ihop degen, lade den på en tallrik och gick sedan ut och spelade fotboll. Vi kom in efter några timmar, då märkte vi att degen jäst lite mer än vi väntat oss. Tallriken var försvunnen och bordet vi ställt den på var överfullt med deg. Efter en stunds grävande hittade vi tallriken långt inne i degmassorna. Vi lyckades få loss den och började sedan att göra om degklumpen till något som vi tyckte liknade tekakor. Sedn ställde vi in allt i ugnen. Några timmar senare var det dags att ta ut plåten igen, då kom nästa problem. Henkes grytlapp var alldeles för tunn för att någon av oss skulle klara av att ta ut plåten ur den mycket varma ugnen, lösningen fick bli att jg trädde min brynäsmössa över handen och tog sedan grytlappen och plockade ut plåten. När det hela var färdigt insåg vi att det inte var tekakor som vi bakat, det var någon annan typ av bröd, receptet vi fått stämde inte. Det blev ganska gott, men det blev inte riktigt som vi tänkt oss.
Ikväll blir det creme fraiche-tårta, nu har jag dessutom hjälp av en som är mer van vid att baka det som ska bakas, så jag är rätt övertygad om att resultatet kommer att bli bra.

Dagens låt: The Perishers - My home town
I´ll take you back to my home town
I´ll show you where my feet first touched ground
I´ll take tou through the streets where love grew
I´ll take you through the streets I once knew

0 Comments:

Post a Comment

<< Home