Saturday, November 03, 2007

Vinter

Jag gillar höstväder, det är lagom temperatur ute och luften är frisk. Igår kom ett tydligt tecken på att hösten är på väg att övergå i vinter, igår kom nämligen årets första riktiga snöväder. Jag spelade poker tillsammans med Den Gamle Franken, syrran, Ronnie, Pappa G, Gorbatjov, Gorbatjovs bror och Liv, när vi var färdig med spelandet framåt tolv gick jag in i mitt sovrum och tittade ut genom fönstret. Till min stora förvåning, och till viss del även förskräckelse, märkte jag att marken utanför var kritvit. Utan att jag hade märkt det hade snön fallit under ett par timmar under kvällen och mitt höstlandskap var förvandlat till ett vinterlandskap. Idag är det ganska fint väder ute, solen skiner. Detta gör att vinterlandskapet blivit förvandlat till ett plasklandskap, det är snöblask överallt och det går inte att gå ut utan att bli blöt. Jag fick för mig att åka och träna lite i morse, min vana trogen klev jag i sandalerna och knallade ner till bilen. När jag väl kom till bilen var mina strumpor blöta, sandaler var inte ett bra val en sån här dag.
Snö är något som jag inte gillar, förutom på julafton, och kylan som ofta hänger ihop med snö är inte heller något som jag uppskattar. Jag brukar se till att hålla mig inne på vintern, då slipper man både snö och kyla. Förra vintern hade jag dock en hel del skoj utomhus också, bland annat hade jag en mycket trevlig dag i pulkbacken med mina elever och så var jag också iväg på en resa till fjällen med min klass som var helt suverän. Annars är det egentligen bara en sak jag tycker om att göra utomhus på vintern och det är att kolla på bandy. Nästa helg har Bollnäs GIF sin premiär, tyvärr spelar man sent på lördagen och då är jag inte i stan. Nu ska jag inte sitta här och såga vintern helt, det finns några fördelar med vintern också. En av fördelarna är givetvis julen, min favorithögtid. En annan fördel är mörkret som blir utomhus, det gör att jag slipper gå bort till fönstret och dra ner persienerna under andra halvleken av PL-matcherna på lördagarna. Under inledningen av säsongen brukar solen se till att det blänker på tv:n, det slipper man när det är kolsvart ute. En fördel med vintern är också att både mandariner och apelsiner blir mycket godare än under andra delar av året och det ska inte underskattas. Det finns nog ingen frukt som är godare än en riktigt saftig apelsin.
Troligtvis kommer snön som ligger här utanför att vara borta i morgon, men det här snöfallet var en påminnelse om att man snart kommer att få skrapa bilen i fem minuter varje morgon innan man åker till jobbet. Jag hoppas hösten hänger i ett tag till, det är lite för tidigt att lämna över till vintern redan.

Dagens låt: Muse - Unintended, otroligt bra låt.
You could be my unintended
Choice to live my life extended
You should be the one Ill always love

0 Comments:

Post a Comment

<< Home