Sunday, October 14, 2007

Magnus Betnér på Gävle Teater

Igår uppträdde Magnus Betnér här i Gävle, en föreställning som jag längtat efter i månader och den gjorde mig verkligen inte besviken. Innan Betnér satte igång värmde Martin Soneby upp publiken, han var oväntat rolig. Några träffsäkra skämt hann han få med i sitt korta set, innan det, efter en kort paus, var dags för kvällens huvudperson att dyka upp på scenen. Jag upptäckte Betnérs storhet för ungefär ett år sedan och sedan dess har han bara vuxit. Till skillnad från många andra komiker så är Betnér inte bara rolig, han har också ett budskap att förmedla som är väldigt bra. I inledningen av sin show sågar han Per Gessle, Mange Schmidt och stora delar av hip-hop-Sverige, helt i min smak. Sedan fortsätter han att prata om saker som rasism, jämställdhet och kvällspressen, hela tiden på ett sätt som får en att skratta medhållande. Han tar även upp sin dotter och hennes dagis vid ett par tillfällen, bland annat pratar han om de andra föräldrarnas reaktion när han kapade barnens luciatåg i Parlamentet.
Några av de saker han körde har jag hört, men det är å andra sidan så pass bra saker att det inte gör något om man får höra dem flera gånger. Betnér är Sveriges roligaste man och alla som inte såg honom igår gick miste om en riktig höjdare.

Den Gamle Franken med sin biljett.

Jag med min biljett.

Magnus Betnér på scenen, en vacker dag kanske jag också lär mig att ta bilder från publikplats också.

Dagens låt: Weeping Willows - I close my eyes
I dream about your smile
I´ll keep that dream alive

0 Comments:

Post a Comment

<< Home