Thursday, October 18, 2007

Bilden

Vad hade du för betyg i bild? Det frågade en av mina elever mig idag. Jag har tidigare nämnt att jag aldrig kommer att rita i skolan och jag tror att det var en av anledningarn till att frågan kom upp. Mitt betyg i bild var G och med tanke på vad som gjordes på lektionerna kan jag inte gärna vara annat än nöjd med det. Jag satt vid samma bord som Den Gamle Franken och Bröll och där blev det inte så mycket gjort. Ett område som vi gillade inom bilden var när vi fick gå runt med videokamera, det var inte direkt några avancerade filmer vi fick till, men roligt hade vi. Bild är egentligen ett ämne som jag borde klara bra, åtminstone om man ser till mina gener, pappas morfar var en skicklig konstnär och man tycker ju att jag borde ha fått åtminstone en liten del av det arvet, men det är tydligt att jag fått mina kunskaper från annat håll. Det enda jag minns att jag gjorde på bilden var en utskuren tavla av två korvar som slogs, det skulle föreställa en liten pik till Den Gamle Franken, som vi av någon anledning jag inte minns kallade för Korven. Bild, slöjd och hemkunskap var ämnen som inte var gjorda för mig. Min allra största miss i skolan gjorde jag på hemkunskapen, när vi hade valt det på elevens val. Det var jag, David och Den Gamle Franken som diskuterade kakao, jag var övertygad om att kakaopulver smakade lika som oboypulver. För att bevisa det tog jag en matsked med kakao och stoppade i munnen, då märkte jag att jag just den här gången hade fel, det smakade inte som kakao. Det kändes som om man fyllt munnen med damm, det blev helt snustorrt i halsen och jag var tvungen att ligga i handfatet och spola vatten i munnen för att få tillbaka någon slags fukt. Det är inte ofta jag erkänner att jag har fel, det är nästan bara här och ett tillfälle när jag diskuterade Harry Potter med en av mina nior i fjol, men den här gången var jag tvungen att hålla med om att kakao och oboypulver inte var riktigt samma sak.

Dagens låt: Christian Kjellvander - Portugal
all that I love will disappear
even if I stay

0 Comments:

Post a Comment

<< Home