Tuesday, October 16, 2007

Tv-licensen

När jag flyttade till Gävle köpte jag min första egna tv, det var en liten sjuttontummare med inbyggd video, alltså inte mycket till tv. När man har tv råkar man automatiskt ut för att betala licens. Jag hade många kompisar på det området där jag bodde, så vi såg alltid till att upplysa varandra om när det var licenskoll på gång, som student är man ganska fattig och slipper helst betala de där tretusen kronorna, eller vad det nu är det kostar per år. Om man visste om att det var licenskoll på gång i huset var det bara att låta bli att öppna när det ringde på dörren så kom man undan, men de hade även andra för att ta reda på huruvida man hade en tv eller ej. Ett annat knep var att ringa och det gav mig problem, eftersom jag är en av världens sämsta lögnare, något som min gamla klass kan intyga. En dag, ganska nära efter att jag köpt min tv, ringde det en tant från radio- och tv-tjänst till min mobiltelefon. Hon var väldigt rakt på sak och frågade mig om jag anmält att jag köpt tv, i det läget fanns det flera svarsalternativ som jag kunde ha använt för att komma ur knipan, men när man är en dålig lögnare, som jag är så var det enda svaret jag kom på: Nej, det har jag inte.
Sedan den dagen har jag betalat min tv-licens och även om jag många gånger blivit irriterad när den där räkningen dykt upp i brevlådan så börjar jag inse att det är värt att lägga den slanten. Tack vare den där pengen kan man se på två kanaler som är utan reklamavbrott och som dessutom kan visa program som de andra kanalerna inte kommer i närheten av, igår visades ett sådant program. Programmet jag menar är Kobra, som igår visade ett kvartslångt inslag om Morrisseys latinamerikanska fanskara. Programmet hade gärna fått vara längre, men den delen som visades var väldigt intressant och som vanligt var det roligt att höra olika fans berätta om vad Moz betytt för dem i deras liv. Det programmet skulle aldrig visas på t.ex. trean eller fyran, som hellre visar importerade dokusåpor än kvalitet. Inte nog med att Kobra innehöll Moz, det innehöll också ett inslag om hur fotbollssupportar klär sig, det inslaget hade sin utgångspunkt i Liverpool och det första man såg vad ingången till Anfield. Moz och Liverpool i samma program, då kan man inte annat än luta sig tillbaka i soffan och vara stolt över att betala tv-licens.

Dagens låt: The Korgis - If I had you
you looked so near
but yet somehow, you're out of reach

0 Comments:

Post a Comment

<< Home