Saturday, September 29, 2007

Plummer bestämmer

Jag har varit ensam här hemma i Svedja hittills under helgen, eller nästan ensam i alla fall, jag har nämligen sällskap av Plummer. Vanligtvis brukar det vara pappa som ser till att Plummer får göra det han ska, men när han är borta ligger ansvaret på mig och det är tydligt att Plummer inte riktigt litar på att jag ska klara det. När jag kom hem från jobbet igår började jag att laga mat åt mig själv, Plummer noterade min egoism och lade sig genast på golvet med sitt huvud mitt i den egna matskålen, sedan började han titta mot mig. Detta var ett tydligt tecken på att han tyckte att han borde vara den som fick mat först. Jag hade inget annat att göra än att hälla upp mat åt honom och sedan fortsätta med min egen mat. När Plummer ätit färdigt gick han bort till vattenskålarna, när jag tittade dit ställde han sig mellan sina två skålar och nosade lite lätt på det gamla vatten som fanns i dem, sedan tittade han mot mig. Det var tydligt att han krävde nytt vatten för att fukta sin strupe. Jag fyllde den ena skålen med nytt vatten, det drack han. När jag sett till att han fyllt på sig var min mat färdig.
När jag ätit färdigt tänkte jag lägga mig vid tv:n och se ännu ett Seinfeld-avsnitt, men det tyckte inte Plummer var någon bra idé. På vägen in till tv:n såg jag att Plummer satt på dörrmattan och tittade mot mig, det var uppenbart att han tyckte att det var dags för en promenad. Jag stängde av dvd:n, klädde mig varmt och tog med mig Plummer ut på en sväng här i byn. När vi kom hem gick Plummer in i tv-rummet, lade sig på sin plats vid öppna spisen och pustade ut, det tog inte lång tid innan han började snarka. Nu var hans fredagkväll avklarad, då kunde jag fördriva tiden som var kvar hur jag ville.

Dagens låt: Bright Eyes - Arienette
Well the wicked are vultures, and they bake in the canyons.
They circle in sunlight and wait for their victims
to collapse and call to them

0 Comments:

Post a Comment

<< Home