Monday, August 06, 2007

Veckans lista v.31

1. Steven Gerrard - Nästa helg inleds Premier League, vi spelar borta mot Aston Villa. Vi har gjort en hel del intressanta nyförvärv, men nyckeln till vår framgång är ändå Steven Gerrard. När han är på topp är han världens bästa spelare och då är vi också ett otroligt svårslaget lag. Förra säsongen var inte Gerrard så bra som han kan vara, det var en av anledningarna till att vi hamnade så pass långt efter avskummen i toppen av tabellen. Under försäsongen har Gerrard visat prov på god form och gjort en hel del mål, det lovar gott. Med en Gerrad i form på mitten, tillsammans med spelare som Alonso, Mascherano, Babel, Pennant och Kewell så har vi ett starkt mittfält och det räcker långt. I år ska vi vara med längre.

2. Tomas Bolme - Den senaste veckan har jag följt Tintin på SVT, det visas ganska precis efter det att jag ätit min frukost och bara man lyckas genomlida den otroligt irriterande Nic, som presenterar, så bjuds man på klassisk tecknat. Tomas Bolme gör Tintins röst, precis som han gjorde på alla kassettband jag hade med Tintin när jag var liten. Bolmes röst är något som jag alltid kommer att förknippa med min uppväxt, förutom Tintin gjorde han även rösten till en annan av mina barndomsidoler, nämligen Cogo i Starzinger. Jag vet att Bolme gjort massvis med filmer och teaterroller, men för mig kommer han alltid att vara rösten till Tintin och Cogo.

3. Lee Hazlewood - I veckan gick denna skickliga artist bort. Jag har inte lyssnat jättemycket på hans musik genom åren, men det jag hört har varit mycket bra. Hazlewood hade en väldigt speciell röst som var lätt att känna igen. Mitt första möte med hans musik var när jag såg ett program på SVT där Magnus Carlson och Pernille Rosendahl sjöng varandras låtar, de avslutade med att sjunga en låt av Hazlewood och det var helt otroligt bra. Jag skulle ge mycket för att få tag på den inspelningen på CD eller DVD. Min favorit med Hazlewood är Some velvet morning, den gör han tillsammans med Nancy Sinatra, deras röster är klockrena tillsammans. Andra bra låtar med Hazlewood är Summer wine och den underbara You´ve lost that loving feeling, båda framförs här tillsammans med Siw Malmqvist.

4. Per Morberg - På morgnarna lyckas jag alltid pricka in fyrans kock Nils Emil, det kan vara den töntigaste tv-kock jag sett. Maten han lagar ser visserligen god ut, men jag kan inte ta den på allvar eftersom man inte kan titta på honom utan att skratta. Annat är det med Per Morberg, det är någon man i stället har stor respekt för efter alla elaka roller han haft i tv. Han skiljer sig en hel del från de andra kockarna man är vana vid att se. Maten han lagar är ofta fet och portionerna är enorma, men satan så gott det ser ut. Jamie Oliver är min favorit, men Per Morberg är den bästa vårat land har att erbjuda, den saken är säker.

5. Tom Smith - Han är bara ett år äldre än mig, men han har redan gjort två skivor tillsammans med de andra i Editors som är otroligt bra. Den nya skivan kanske inte innehåller lika många träffsäkra låtar som debuten, men några av låtarna är otroligt starka. Jag hoppas få se Editors live här i Sverige och det så fort som möjligt.

Dagens låt: Editors - Blood
If there's hope in your heart
It would flow to every part
If there's hope in your heart

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

den där Leila är mitt hatobjekt vad gäller tv-kockar. allt hon gör verkar kladdigt och jobbigt och dessutom sällan gott. sen så ler hon falskt och det märks att hon har laddat hem Nigellas alla program och ingående studerat och apat efter. blääää

10:02 AM  
Blogger Tomas said...

leila har jag inte sett, men det verkar inte som om jag missat nåt

1:29 PM  

Post a Comment

<< Home