Tuesday, August 07, 2007

Varm dag

Somamren har hittat till Gävle, det har åtminstone varit varmt de två senaste dagarna. Idag var det så pass varmt att jag och Den Gamle Franken tyckte att det var en god idé att åka till stranden, det var vi inte ensam om att tycka. Vi kom iväg mitt strax efter tolv, det var tydligen sent. När vi kom fram till den badplats vi hade tänkt besöka var det fullpackat med bilar och stranden bestod av fler besökare än sandkorn, vi bestämde oss för att åka vidare. Söder om Skutskär ligger det en stor, fin sandstrand, den blev vårat nästa val. Eftersom det var så otroligt mycket folk på den första stranden kunde det inte gärna vara lika mycket på den stranden, det var det inte heller, det var ännu mer. Det stod bilar på båda sidor av vägen fram till parkeringen och på vägen stod det trafikvakter och släppte fram bilar när bilar åkte, för att det inte skulle bli för fullt. För att kunna parkera fick vi ställa oss efter vägen, tio minuters gångväg från stranden. Det är tydligt att många väntat på att det skulle bli varmt, för nu när vi kom upp i 25 grader här i Gävle åkte hela stan ut till stränderna. Väl vid stranden hände något så unikt som att jag badade. Det var första gången jag badade i Sverige i år, om man bortser från den gången som mina elever knuffade i mig under skolavslutningsveckan. Det var väldigt långgrunt där vi badade och både jag och Den Gamle Franken är ganska långa, därför fick vi gå långt innan det ens började komma på tal att lägga sig i vattnet. Till slut bestämde vi oss för att det fick räcka med vatten till midjan. När jag lade mig blev jag påmind om varför jag badar så sällan, det var riktigt kallt, men ett par sekunder senare, när jag vant mig vid temperaturen, var det skönt.
För att ta sig till stranden ska man alltså åka genom Skutskär, det ger en alltså det tveksamma nöjet att passera den stinkande fabriken som ligger mitt i samhället två gånger. På vägen hem fick vi vara med om något som Den Gamle Franken beskrev som att bli slagen i skallen med en stekpanna alldeles innan en bomb smäller, alldeles innan vi kom fram till den stinkande fabriken hamnade vi nämligen bakom en sopbil som luktade otroligt illa. I stället för att snabbt ta oss förbi fabriken fick vi nu lugnt åka bakom en stinkbomb, för att sedan glida förbi fabriken och sedan åka vidare bakom sopbilen innan den svängde av. Det var en verklig utmaning för våra luktsinnen att överleva den pärsen. Hem kom vi i alla fall.

Dagens låt: Nikola Sarcevic - Soul for sale
I never thought it would go up in smoke
But I’m still here like a pathetic joke

0 Comments:

Post a Comment

<< Home