Tuesday, August 21, 2007

Tungvrickare

Det finns en del ramsor som man brukar använda för att bevisa att man är en skicklig pratare, det är något som jag aldrig haft svårt med. Utan problem klarar jag att säga både "sex laxar i en laxask" och "packa pappas kappsäck", men igår märkte jag att det finns ett ord som jag har problem med. Jag satt och såg på ett otroligt dåligt program på femman, anledningen till att jag tittade var att jag märkte att Bolinders kusin var med och då blev det lite mer intressant. Det dåliga programmet gick ut på att en tävlande, som för övrigt var otroligt jobbig, skulle lista ut vilka yrken som några olika personer hade, endast utifrån att se dem. Vilka yrken som fanns att välja mellan fanns på en skärm bredvid, ett av de yrken som fanns var hypnotisör och det skulle jag berätta för pappa. Hypnositeratör, Hypnositör, Hypnotiseratör, Hypnoseratör, det hann bli en hel del varianter på ordet innan jag gav upp. Jag tog ett djupt andetag, kocentrerade mig och försökte igen, återigen utan att lyckas. Som tur var förstod pappa ändå. Senare i programmet hade även den tävlande problem att få ur sig ordet på rätt sätt, dessutom hade pappa också vissa svårigheter med att säga ordet rätt en gång. Hypnotisör är bevisligen ett ord som är väldigt svårt att säga, som tur är är det inget ord man behöver anstränga tungan med speciellt ofta.

Dagens låt: The Coral - Dreaming of you
What's up with my heart when it skips a beat (skips a beat)
Can't feel no pavement right under my feet (under my feet)

5 Comments:

Blogger kricko said...

jag jobbade på det där "otroligt dåliga" programmet :)

11:58 PM  
Anonymous Anonymous said...

Säger man inte "Sex raska laxar i en laxask"?

10:38 AM  
Blogger Tomas said...

jag har aldrig hört talas om raska laxar, det måste vara sibomål

9:35 AM  
Anonymous Anonymous said...

Men en laxask är världens vanligaste sak?

9:53 AM  
Blogger Tomas said...

Vad ska man annars ha laxar i?

12:01 PM  

Post a Comment

<< Home