Thursday, May 31, 2007

Flygplan

Betygen är satta nu och mina elever är, milt uttryckt, inte speciellt motiverade till att plugga och det har jag full förståelse för. Jag hade en svensklektion med mina kära nior idag, den innehöll något de inte innehållit någon gång tidigare, inte med min tillåtelse i alla fall. Vi hade nämligen en pappersflygplanstävling i klassrummet. I inledningen av lektionen hade vi ett förhör där eleverna fick se vad de lärt sig under året, några av eleverna började spontant vika om sina förhör till flygplan för att kasta dem. Vi bestämde då att vi skulle spara det tills alla var kvar och sedan ha en tävling och se vem som kunde kasta längst. När vi rättat och gjort klart vek jag ihop facit till ett flygplan och ställde upp bredvid mina elever för att se huruvida jag kunde hävda mig i den här konkurrensen, det kunde jag inte. Två av mina mentorselever tog sig igenom hela klassrummet och prickade tavlan på andra sidan, de fick avgöra tävlingen i korridoren. Jag kom sist och det rejält. Mitt plan hamnade nämligen bakom mig, när jag kastade det flög det rakt upp i luften och damp sedan ner på en bänk som stod bakom mig. Detta är ett tydligt bevis på att jag var en duktig elev när jag gick i skolan, som inte vek flygplan och kastade bakom ryggen på lärarna. Jag tror dock att jag klarat mig bättre om vi kört utomhus, inte idag kanske eftersom det regnade, mitt plan hade nämligen ganska stora vingar och hade kunnat segla på vinden och ta sig långt på det sättet. Nu fick det inte den chansen utan föll på en gång och gav mig i stället en smärtsam förlust i denna prestigefyllda tävling.

Dagens låt: The Smiths - I want the one I can´t have
And it's driving me mad
It's all over, all over, all over my face

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Ja så känns det ibland. Min dagens låt är Reel Around The Fountain.

7:10 AM  
Blogger Tomas said...

Väldigt bra låt det också

8:09 AM  

Post a Comment

<< Home