Friday, May 04, 2007

Spider-Man

Idag är det premiär på den nya filmen om Spindelmannen, jag har följt castingen och filmandet länge, ändå sitter jag nu här utan en biljett till premiären. Det känns onekligen en aning bittert. Är det någon som borde vara garanterad en biljett till en premiär av en marvel-film så är det jag, jag är uppvuxen med tidningarna, så jag borde få se filmerna utan att köa. Nu är inte Spindelmannen min största favorit i marvelvärlden, men han var den första jag kom i kontakt med. Mitt serietidningsläsande började med Bamse, övergick sedan till Kalle Anka innan jag kom till Stålmannen. Stålmannen är ganska trist egentligen, tycker den saknar många av de saker som gör marvels serier så bra. I samband med att jag läste Stålmannen kom jag in på Spindelmannen. Spindelmannen hade mycket coolare dräkt än Stålmannen, han hade mer humor och slogs mot mycket häftigare skurkar. Karaktärer som Green Goblin, Lizard och Doctor Octopus fanns inte i DC Comics tidning, där handlade allt om hjälten och man brydde sig inte speciellt mycket om att ge personlighet till skurkarna. Dessutom, hur coolt är det egentligen att byta om i en telefonkiosk? När jag väl kommit in i Marvels värld, mycket tack vare det otroligt spännande Secret Wars, lämnade jag Stålmannen bakom mig och började i stället komma in på X-men, Avengers, Daredevil, Punisher och alla andra legendariska hjältar. Jag fick till och med min fem år yngre kusin att bli intresserad av Spindelmannen, eller Pinnamannen som han uttryckte det, hans intresse levde vidare när mitt avtog och han fick då ärva mina serietidningar. När den första filmen om Spindelmannen kom ut hade jag precis börjat läsa om tidningarna för första gången på flera år, eftersom mycket var borta brukade jag köpa på marknader och antikvariat också. Filmen var inte riktigt vad jag hoppades på, men tvåan var bättre och enligt rykten ska den tredje filmen i serien vara den bästa hittills. Ändå sitter jag nu här utan biljett till premiären, jag får försöka komma över det och hitta en biljett längre fram i helgen. I morgon ska jag fira födelsedagsbarnet Rajraj, så då kommer det inte bli någon bio, men förhoppningsvis söndag.

Dagens låt: The Smiths - There is a light that never goes out
And if a ten ton truck
Kills the both of us
To die by your side
Well the pleasure, the privilege is mine

0 Comments:

Post a Comment

<< Home