Saturday, April 28, 2007

Från mjölkbrist till Laleh

Det här har varit en ovanligt hektisk lördag, den började riktigt illa, men slutade mycket bra. Den dåliga inledningen som dagen fick har jag mig själv att skylla för. I morse när jag klev upp blev jag smärtsamt påmind om att mitt minne inte alltid är på topp, jag hade nämligen glömt att köpa mjölk när jag handlade. Mjölk är nödvändigt om jag ska överleva. Jag behöver min mjölk både till gröten och oboyen och om min frukost inte är bra fungerar jag inte riktigt. Nu fick jag ta till en nödlösning, jag hade en liter mjölk med ett bäst före-datum som passerats för tre dagar sedan och hellre dålig mjölk än ingen mjölk. Som tur var smakade det helt okej, jag fick min frukost och slapp straffas för att jag slarvat i min handling. Det första jag gjorde sen jag ätit frukost, och gått runt i morgonrocken i två timmar, var att gå bort till ica och köpa på mig mjölk, en sån här morgonchock slipper jag gärna uppleva fler gånger. Knappt hann jag komma hem från ica-besöket innan det var dags att lämna lägenheten igen och åka iväg och kapa ved hos Rajraj. Hur det gick och såg ut har jag redan skrivit om här, så det ska jag inte ta en gång till.
När jag kom hem från Rajraj såg jag Liverpool stå för en riktig plattmatch, man ställde visserligen upp med ett b-betonat lag, men bättre än så där måste man spela ändå.


Väldigt god mat...


...har de på Don Peppino.

Direkt när matchen slutat var det dags att åka ner på stan, jag och syster skulle se Laleh och passade på att äta lite innan konserten. Jag åt en otroligt god pastarätt på Don Peppino, gudomliga musslor ingick i maträtten.
Sen var det Laleh. Det var femte gången jag såg henne och det var precis lika bra som det brukar vara. Hennes spelningar är speciella och låtarna låter ofta annorlunda jämfört med hur de låter på skivorna, men hon får alltid ihop det bra och trots att många av hennes låtar är lite sorgsna så lämnar man alltid på gott humör. Jag är väldigt svag för hennes allra lugnaste låtar, som Hide away och Mamma, men jag gillar även de som går lite snabbare, som Storebror och Bostadsansökan. Höjdpunkten i kvällens spelning var November, den hade jag inte hört live tidigare, men den gjordes väldigt bra. Det är tydligt att folk här i Gävle inte är riktigt vana vid att gå på konserter, det här är andra spelningen i rad som jag stört mig på fulla människor som pratar högt under lugna partier på låtar. När det ska vara som mest stämningsfullt i lokalen slipper man helst höra nån överförfriskad gubbe prata högt med sina bänkgrannar. Om jag fick bestämma skulle det vara straffbart att prata på konsert, höga böter vore en lagom bestraffning. Hur som helst, en bra konsert.


Ingen höjdarbild, men det är Laleh i alla fall.

Dagens låt: Laleh - November

0 Comments:

Post a Comment

<< Home