Monday, April 30, 2007

Sista april

Förra året vid den här tiden var jag i Liverpool, det var utan tvekan den bästa sista april jag någonsin upplevt. Jag förväntar mig inte att den här dagen ska bli lika bra som dagen i Liverpool, men med tanke på att hela gänget ska umgås hemma hos Hasse Holmqvist ikväll så kommer det säkert att bli en mycket trevlig afton. Sista april har aldrig riktigt varit något för mig, hela den här grejen med smällare och raketer var inget jag fastnade för när jag var mindre. En av anledningarna till att jag inte gillade smällarna var nog att jag var(och är) ganska feg när det gäller sånt, jag var inte en av dem som höll i smällarna tills stubinen nästan var slut och sedan kastade. Jag kastade iväg mina smällare så fort stubinen börjat visa tendenser till att vara tänd. Ett år när jag och Ante smällde smällare hemma på gården hos oss lyckades vi med konststycket att sätta eld på ett träd, det hann aldrig riktigt börja brinna, men det började ryka som från storstenarna i Skutskär. När detta hände var vi kanske 8-9 år, så vi blev givetvis tokskraja och höll oss efter det borta från träden när vi smällde. En sak jag ångrar bittert med mina sista aprilar är att vi övergick från att smälla träd till att smälla StarWars-leksaker. I mellanstadiet var det inte längre coolt med StarWars, så mina Luke Skywalkers, Han Solos och Chewbaccas kom fram när det skulle smällas Storkinor. Efter några timmar var det inte mycket kvar av leksakerna. När jag blev äldre och började köra moped(om man nu kan kalla min FS-1 för moped) så brukade jag alltid vara inne i Kilafors på sista april. Där hade de alltid en stor kase vid fotbollsplanen och den eminenta manskören sjöng, nu var det varken kasen eller manskören som lockade, alla mina fotbollskompisar var där, så givetvis skulle jag också vara där. Det var under en sådan kväll som jag körde av kedjan på min moped, i tron att jag ägde en bra moped fick jag för mig att köra upp på trottoaren från vägen. Min moped tyckte inte att det var någon god idé. Det hela slutade med att farsan fick komma ner till Kilafors med syrrans gamla hästbur och hämta min stackars moped.
De senaste åren har jag mest stört mig på att alla måste skjuta raketer i flera dagar innan sista april och även ett par dagar efter, det är en sak att man smäller under rätt dag, men när de drar ut på det blir det drygt.
Ikväll blir det i alla fall varken kase, manskör eller smällare och det känns tryggt.

Dagens låt: Bright Eyes - Middleman
So I have become the Middleman
The gray areas are mine

0 Comments:

Post a Comment

<< Home