Sunday, May 27, 2007

Nostalgitripp

Lördagen blev en dag i nostalgins tecken för mig, många trevliga minnen som gjorde sig påminda. Vi hade korpmatch på morgonen, om man nu kan kalla halv elva för morgonen, efter den hade jag lovat att skjutsa hem Rajraj. Han bor inte så långt ifrån det område där jag bodde under mina fyra första år i Gävle, därför tog vi en tur in efter den gatan och tittade lite på mitt gamla hem. Efter den gatan där jag bodde då jade jag nästan hela min bekantskapskrets samlad, Den Gamle Franken, Gorbatjov, Chefen och Kusen bodde alla där. Chefen bodde i en tvåa, därför var det hans lägenhet som var samlingsplats för oss alla kvällstid, jag vet inte hur många filmer vi sett där eller hur många hockeymatcher vi spelat, men roligt hade vi utan tvekan. När Chefen flyttade bytte vi samlingsplats till Kusens lägenhet, min var för liten för att umgås många i. Hos Kusen spenderade vi de flesta kvällarna under vårat sista år på Sätra. Den Gamle Franken lämnade området först, sedan flyttade även jag, Kusen och Gorbatjov bort. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att flytta tillbaka till min lilla etta på Sätra, men mina minnen från den här tiden är många och roliga.
Ett annat område som jag besökte igår var Midgård, det är ett bostadsområde för studenter, det ligger precis bakom högskolan. Där bodde Hasse Holmqvist och Bengan när de pluggade, så även där har jag varit en hel del. Speciellt när det var utgång på Kåren som gällde så samlades vi hos någon av dem innan. Igår var jag in i ett av husen som jag inte varit in i tidigare, det var Livs klass som hade klassfest och jag och Hasse Holmqvist hade turen att få hänga med. Det var en trevlig tillställning och det kändes lite nostalgiskt att sitta i ett allrum nere på Midgård igen, det var ett tag sedan det senast begav sig. Jag har inte saknat tiden på högskolan en endaste gång sedan jag började jobba, jag trivs oerhört bra med mitt jobb och med mina elever. Däremot kan jag ibland sakna studentlivet, det var en väldigt speciell tid.

Dagens låt: Jeff Buckley - Forget her, suverän
Don't fool yourself, she was heartache from the moment that you met her.
And my heart is frozen still as I try to find the will to forget her, somehow.
She's somewhere out there now

0 Comments:

Post a Comment

<< Home