Friday, May 25, 2007

Concretes

Återigen en bra konsert här i Gävle, man börjar nästan bli lite bortskämd. Concretes är ett band som jag gillat sedan deras första skiva och de har inte blivit sämre med åren. Tydligen var det inte många Gävlebor som uppskattade skivorna lika mycket som jag, det var nämligen knappa 150 personer som letat sig till Skottes för att se konserten.
Jag har sett bandet två gånger tidigare och jag har känt samma sak efter båda spelningarna, det har varit suverän musik men alldeles för mycket image. Nu har den gamla sångerskan slutat och i stället har Lisa Millberg tagit över mikrofonen. När hon satt med i Tryck till på ZTV tyckte jag att hon var dryg och sade saker för att verka svår, men som sångerska i Concretes är hon perfekt. Hon har en grym röst, passar perfekt till den musik som Concretes spelar. Det märktes en aning att hon var ny som sångerska, hon verkade lite ovan, men det gav å andra sidan att hon såg lite blyg ut och det passade också bra till den musik de spelar. Jag trodde att jag skulle sakna den gamla sångerskan mer, hon hade också en suverän röst, men jag gillade inte hennes stil på scenen. Lisa Millberg kändes mer äkta och inte alls lika medveten om vad hon gjorde. Tidigare när jag sett Concretes har det känts som varenda liten rörelse var intränad, så var det inte nu.
Jag har inte tänkt på det innan jag läste det i en recension av senaste skivan, men Concretes påminner ibland rätt mycket om Shangri-Laas och det är ett bra betyg. Kids är en av mina favoriter från nya skivan och den fick de till bra live också. Det enda negativa jag kan säga om spelningen är att de borde kört några gamla låtar också, även om de bytt ut sin gamla sångerska så tror jag att Millberg hade fixat att sjunga några av de äldre också. Lite kort spelning blev det också, de spelade knappt en timme och det kändes lite väl snålt. Annars har jag bara positivt att säga om Concretes uppträdande, däremot finns det ganska mycket negativt att säga om Gävleborna, som stannar hemma när ett av Sveriges mest intressanta band är i stan och spelar. 125 kr för en given kanonspelning är i princip gratis, men ändå för dyrt för Gävlebor, illa.

Dagens låt: Bonnie Prince Billy - A king at night
and where is my queen
shes as gone as can be

0 Comments:

Post a Comment

<< Home