Monday, April 23, 2007

Fikabröd och avslutningspapper

Idag har jag, som vanligt, haft en bra dag på jobbet, men jag blev samtidigt påmind om att det börjar närma sig slutet nu. Slutet kanske är lite väl drastiskt att kalla det, men det kommer onekligen att kännas väldigt knepigt när den här terminen är över och jag ska lämna ifrån mig min klass. Vi fick idag en lapp där det stod vilka datum och tider som gäller för avslutning och sånt sista veckan, det är bara en dryg månad kvar och det är mycket som ska göras på vägen. Det här året har varit bättre än jag hade vågat hoppas på när jag tog jobbet och bestämde mig för att pendla ett år till, det har gått väldigt, väldigt fort och tyvärr kommer det nog att gå lika fort ända fram till avslutningen också. Allt från lektioner till orienteringsdagar, fjällresor och pulkåkningsdagar har varit saker som jag kommer minnas länge. Min klass har firat min födelsedag, försökt lära mig åka skidor(utan större framgång), försökt lära mig sticka, utbytt musik, utmanat min vighet, utmanat min överlägsenhet i UNO, givit mig Liverpool-affischer, varit trevliga och gjort sitt bästa i klassrummet. Idag visade de än en gång att det är en mycket sympatisk grupp elever, de hade nämligen hemkunskap igen. Det är inte första gången vi får upp en leverans från eleverna när de lagat godsaker, det har varit allt från varma mackor till lassekatter och kladdkaka. Precis när jag kände att jag nog inte skulle orka få mer jobb gjort den här dagen så kom några av mina elever in i klassrummet och drog med mig in i arbetsrummet, där stod ett stort fat med massvis av olika sockerkakor. Några bitar delikat pepparkakssockerkaka senare hade jag energi att ta ifrån när jag skulle förbereda lite jobb. Alla säger att den första klassen man har är lite speciell att släppa ifrån sig och med tanke på vilken klass jag fått som förstaklass så tvivlar jag inte en sekund på det påståendet, det kommer som sagt att kännas väldigt knepigt och jag vet inte riktigt hur jag ska fixa det. Det är hur som helst ofrånkomligt så det är väl bara att passa på att njuta av den tid som är kvar, vad som händer efter den här terminen är fortfarande osäkert.
Cassadaga växer fortfarande, Bright Eyes har återigen knåpat ihop en grymt bra skiva. Singeln Four windsär en högklassig låt och även om det kanske inte finns nån Perfect sonnet eller Haligh, haligh, a lie, haligh på skivan så är jag väldigt nöjd. Bright Eyes har nu blivit så pass stora att man faktiskt hade med ett citat om Conor Oberst i BollnäsNytt, det är inte illa. Oberst är faktiskt bara två år äldre än mig, ändå har han skrivit massvis av högkvalitativ musik. Jag hoppas verkligen han fortsätter på samma nivå och inte gör en Ryan Adams. De första skivorna Ryan Adams gav ut som soloartist är bland de absolut bästa skivor som gjorts, men det han presterat de senaste åren har verkligen inte varit imponerande.
Ikväll ska jag fixa min deklaration, behöver jag nämna att en elev sett till att jag fått hjälp med det?

Dagens låt: Bright Eyes - Make a plan to love me
Some things you lose
You don't get back
So just know what you have

0 Comments:

Post a Comment

<< Home